primátorov krajských miest K8 podporuje. Považuje ju za "solidárny systém, ktorým sa financujú obce a mestá bez ohľadu na tvorbu zdrojov v jednotlivých regiónoch," ako sa uvádza v komuniké K8 z ostatného rokovania v Trenčíne. K8 má pripomienky voči návrhu v súvislosti s veľkostným koeficientom, podľa ktorého sa rozdeľujú finančné prostriedky.
"Nie je to to isté, keď má mesto 50-tisíc a 92-tisíc obyvateľov," poznamenal primátor Prešova Milan Benč (na snímke). Ako zdôraznil, rozpätie medzi 50-tisíc a 100-tisíc obyvateľmi je priveľké. Naviac napríklad v Prešove, ktorý nedosahuje hranicu stotisíc obyvateľov, pritom sídli univerzita, vojsko či zahraničné zastupiteľstvá. K8 dáva z uvedených dôvodov návrh, aby mestám nad 50-tisíc obyvateľov ako Prievidza, Martin či Poprad bol znížený koeficient z 1,37 na 1,27 a krajským mestám, konkrétne Prešovu, Trenčínu, Trnave, Nitra a Banskej Bystrici, bol naopak zvýšený z 1,37 na 1,47. "Je to kompromisný návrh. Aby sa mesto Prešov po fiškálnej decentralizácii dostalo na nulu, potrebovalo by koeficient 1,55," povedal prešovský primátor s tým, že mesto stratí hlavne z dôvodu dotácií pre mestskú hromadnú dopravu, ktoré by už po reforme nemali chodiť zo strany štátu. Po prípadnom prijatí terajšieho návrhu bude mestu Prešov chýbať 55 miliónov korún za rok. Iným mestám zas prinesie decentralizácia viac peňazí.
Zatiaľ nie je jasné, či poslanci budú akceptovať návrh K8 na zmenu koeficientov. Zatiaľ sa nechal počuť poslanec z lukratívnej skupiny nezávislých Anton Danko, ktorý je zároveň primátorom Popradu, že je preňho neprijateľné zníženie koeficientu pre podtatranskú metropolu. "Upozorňujeme, že východisková základňa, z ktorej sa zadefinovala finančná potreba pre rok 2004, nezohľadňuje medziročný nárast nákladovosti na financovanie funkcií miest," zhodli sa primátori krajských miest, ktorí žiadajú poslancov NR SR, aby zohľadnili ich pripomienky v ďalšom schvaľovacom procese a "zároveň podporili návrh fiškálnej decentralizácie k 1. 1. 2005 ako ďalší nevyhnutný systematický krok v reforme verejnej správy".
Fiškálna decentralizácia sa týka financovania originálnych kompetencií samospráv, ktoré sú zatiaľ financované prostredníctvom štátneho rozpočtu. Financovanie originálnych, ale aj prenesených kompetencií, robí vrásky na čele zástupcom mestskej samosprávy. "Vo vážnom stave máme školstvo," povzdychol si M. Benč. "Zatiaľ robíme banku štátu a do značnej miery financujeme tento rezort!"
Mesto prevzalo kompetencie spoločnej úradovne, hlásia sa k nemu viaceré obce. Do Školského úradu bolo podľa Benča prijatých 15 obcí, teraz sa hlási ďalších šesť. Medzitým sa však zmenil proces prechodu kompetencií. Od Krajského školského úradu má mesto Prešov v rámci delimitácie dostať štyroch pracovníkov, teda zohľadnených je iba 11-tisíc žiakov v Prešove. "Z toho dôvodu predkladám mestskej rade materiál, v ktorom neodporúčam prijať do Školského úradu nové obce, kým si starostovia nedoriešia s Krajským školským úradom financovanie," povedal primátor.
Zdôraznil, že čo sa týka školstva, "peniaze prichádzajú neskoro a prichádza ich málo". Podľa jeho slov ide v prvom rade o zodpovednosť štátu. "Je to neférové! Nie je snaha nájsť spoločnú reč, ale zbaviť sa problémov," uviedol primátor Benč na margo prechodu kompetencií zo štátu na mestá a obce a dodal: "Je smutné, že takto robíme reformu verejnej správy, keď vieme zo skúseností iných krajín, ako to funguje."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš