prvýkrát spustili linku tiesňového volania 112 v Prešovskom kraji 1. júla 2003. Stredisko pracuje zatiaľ bez zástupcov Hasičského a záchranného zboru, zdravotnej služby a Policajného zboru. KÚ sa momentálne priestorovo pripravuje na posilnenie strediska operátormi hasičského zboru. Mesačné náklady na prevádzku integrovaného záchranného systému sú 80- tisíc korún okrem miezd pracovníkov.
"Momentálne disponujeme dvanástimi operátormi, na štyroch obslužných pracoviskách. Striedajú sa počas nepretržitej prevádzky, v dvanásťhodinových smenách. Vzhľadom na možné telefonáty na linku 112 zo zahraničia, musia operátori ovládať aspoň jeden cudzí jazyk," uviedol vedúci odboru krízového riadenia KÚ v Prešove Ladislav Hric.
Od začiatku činnosti operačného strediska do konca mája 2004 zaznamenali 772 965 tiesňových volaní. Mesačne je to okolo 70 000 volaní. Denne príjmu od 2 300 do 2 500 telefonátov. Z nich je až 98,6 percenta neoprávnených, ktoré tiesňovú linku zaťažujú. "Ide o telefonáty, v ktorých sa volajúci dožadujú informácií o telefónnych číslach, presnom čase, alebo sú to nadávky a vulgárne slová, prípadne volania, pri ktorých sa osoba neozve, iba zloží slúchadlo. Takýmto neoprávneným volaním sa bráni možnosti dovolať sa pomoci tým, ktorí ju naozaj potrebujú," zdôraznil L. Hric.
Po vyhodnotení volania operátorom sa buď vysiela príslušná záchranná zložka na zásah, alebo sa v prípade mimoriadnych udalostí prepája na posúdenie odborným zložkám. Technika umožňuje aj konferenčné hovory pre koordináciu pomoci v mieste mimoriadnej udalosti. Na území Prešovského kraja komunikujú s piatimi operačnými strediskami Policajného zboru, deviatimi operačnými strediskami Hasičského a záchranného zboru a jedenástimi dispečingmi zdravotnej záchrannej služby. Systém je zabezpečený pre prípad výpadku elektrickej siete náhradným zdrojom pre udržanie nepretržitej prevádzky strediska. V prípade, že by vypadla aj táto technika, sú k dispozícii štyri náhradné linky, kde je možné presmerovať tiesňové volania. Doterajšie národné tiesňové linky, 150, 155 a 158 sú naďalej v prevádzke, nezávisle na linke 112.
Plánujú rozšíriť koordinačné stredisko v priestoroch KÚ, a to do 30. júna 2007, keďže od 1. júla 2007 začne platiť len linka 112 ako jednotné európske číslo tiesňového volania. "V konečnom obsadení by malo byť v našom stredisku 12 operátorov na zmene a celkom 40 až 45. Projekt stavebnotechnického riešenia priestorov počíta s nákladmi 3 milióny korún. Súčasne sa pripravuje verejná súťaž na dodávku komunikačného a informačného systému. Dodávka pre naše stredisko by mala stáť okolo 20 miliónov. Celkove pôjde o sumu 160 miliónov korún. Bude to na podporu riadenia, hlavne na softwérové programy a inštaláciu geografického informačného systému, ktorý uľahčí identifikáciu a lokalizáciu volajúceho alebo mimoriadnej udalosti," dodal L. Hric.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš