Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Papagáj z popradského depa "vyletel" možno naposledy

Azda najväčším skvostom medzi desiatkami mašiniek v popradskom rušňovom depe je historická parná lokomotíva, ktorú miestni železničiari kvôli

pestrému sfarbeniu familiárne nazvali Papagáj. Kovová krásavica úctyhodných rozmerov za viac ako polstoročie najazdila po koľajniciach už pekných pár kilometrov. Krása chladného kovu sa pri každej jazde zvláštne prelínala s teplom sálajúcim z veľkého kotla na výrobu pary.

Pred rokmi nebolo dôstojné odfukovanie parných rušňov na železnici ničím výnimočným. Odkedy ich však z tratí vytlačili moderné vlaky, už si toľko nezabafkali. Čím menej výjazdov však v modernej dobe absolvovali, tým väčší obdiv vzbudzovali zakaždým, čo sa objavili na koľajniciach počas nostalgických jázd.

Skryť Vypnúť reklamu

Zašlá sláva

Aj do lokomotívy z popradského depa sa neúprosne zahrýza zub času. Ale vďaka partii nadšencov, ktorí ani v zložitých podmienkach nestrácajú chuť udržiavať ju v dobrej kondícii, sa aj stotridsaťtonová nádhera môže ešte občas prevetrať a pripomenúť si časy niekdajšej slávy. Kedysi nostalgické jazdy zažívali aj Tatranci omnoho častejšie. Pri rôznych oslavách, sviatkoch, či iných špeciálnych príležitostiach bol o jazdu parnou lokomotívou veľký záujem.

Dnes je takáto atrakcia skôr prepychom, ktorý si môžu dovoliť snáď len zahraničný turisti. Ale... Aj tu existuje ešte jeden malý veľký háčik. Technické problémy. Niežeby bol Papagáj poruchový, lenže normy sú neúprosné. Podľa nich musí kotol každých päť rokov prejsť akousi generálnou opravou, aby získal oprávnenie na ďalšie päťročné fungovanie. Presne 20. júla vyprší tento čas pre Papagája. Ako dlho si parný rušeň pobudne na nútenom oddychu v depe, to si zatiaľ nikto netrúfa odhadnúť. Podľa Stanislava Antalíka, rušňovodiča - inštruktora, by Tatranci boli schopní zvládnuť opravu za niekoľko mesiacov. Lenže nebude to také jednoduché. "Všetko si robíme svojpomocne, vo svojom voľnom čase. Keby sme na tom intenzívne robili, dalo by sa to stihnúť aj za pol roka, lenže intenzívne to určite nebude. Celá tá robota bude len v rámci nadšenia, zadarmo, a nie je možné, aby tých pár nadšencov robilo na tom každý druhý deň. Myslím si, že minimálne dva roky to potrvá," zamyslel sa S. Antalík.

Skryť Vypnúť reklamu

Posledná jazda

Ešte predtým, než sa Papagáj na neurčitý čas ocitne v útrobách depa, čakala ho posledná nostalgická jazda. Presne pred týždňom viezol asi štyri desiatky priateľov železníc z rôznych krajín sveta na výhliadkovú jazdu krajinou horného Spiša, z Popradu až do poľskej Muszyny.

S vedomím, že je posledná, bola nostalgická jazda skutočne nostalgickou. Papagája pripravovali už od pondelka večera, pretože na rozhýbanie celého mechanizmu je potrebných minimálne osem hodín. Treba zakúriť, priviesť vodu do varu, aby vznikol potrebný tlak a skontrolovať aj ostatné zariadenia. Potom už nič nebránilo vyraziť na cestu. S požiarnym vlakom v pätách (kvôli bezpečnosti i zásobám vody musí sprevádzať každú parnú lokomotívu) bol Papagáj na trati pastvou pre oči aj pre mnohých náhodných pozorovateľov. "Okolo trate bolo veľmi veľa ľudí. Fotili, natáčali na kameru, viacerých sme videli, že nás sprevádzajú na autách aj dlhšiu dobu. V Kežmarku sme zastihli skupinku malých detí, ktorí čakali až kým neodídeme a nadšene nám kývali. Bolo to veľmi príjemné," podelil sa o svoje pocity František Maličký, ktorý si v rušni plnil úlohy kuriča.

Skryť Vypnúť reklamu

Aby ani vezúci sa turisti neprišli o zážitok vidieť zadymený vláčik, ako sa s impozantnou majestátnosťou krúti v zákrutách a s hukotom vchádza do tunelov, absolvovali niekoľko fotoprestávok. Na nich si mohli do sýtosti vychutnať vizuálne i zvukové efekty historickej lokomotívy. "Na niekoľkých miestach sme zastali, turisti si vystúpili, my sme sa vrátili kúsok späť a predviedli sme im rozjazd cez oblúky, alebo jazdu cez tunel," dodal F. Maličký.

Spokojnosť turistov bolo badať už po prvých kilometroch. Živo sa zaujímali o všetko, čo videli, tí odvážnejší sa dostali až do "kuchyne" a priamo v rušni si mohli vychutnávať čaro parnej sily. Niektorí dokonca so stopkami v rukách a podľa kilometrovníkov okolo trate sledovali rýchlosť lokomotívy. Vôbec im nevadil ani dym, ktorý k historickým mašinkám neodmysliteľne patrí, a vďaka ktorému vyzerajú rušňovodiči po jazde ako kominári. Turisti vo svojich vagónoch boli síce proti sadziam ako-tak chránený, lenže kvôli fotografovaniu a natáčaniu na kameru aj tak netrpezlivo otvárali okná, aby im neunikol ani najmenší detail. "Najväčší záujemcovia boli pripravení na všetko. Vzali kameru, nasadili si lyžiarske okuliare a bez problémov vykúkali z otvorených okien," pridal ďalší postreh M. Maličký.

Po prejazde hraníc odovzdali Tatranci nadšených turistov do opatery poľským kolegom a putovali s Papagájom späť do domovského depa. Nostalgická jazda sa skončila a s ňou dočasne vyhasol aj plameň v kotle. Parná lokomotíva pomaly vychladla a odteraz bude už len čakať, kedy jej vnútro opäť rozohreje žiarivý plamienok. Iskrička nádeje však ešte svieti i do blízkej budúcnosti. "Rysuje sa ešte jedna jazda, ktorú by sme mohli stihnúť do 20. júla. Železničiari v Spišskom Podhradí a Spišských Vlachoch budú oslavovať 110. výročie. Možno sa nám tam podarí ísť, lenže všetko závisí od peňazí," prezradil S. Antalík.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Ako sa mení dynamika firiem?
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  2. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  3. Po Slovensku na motorke
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  8. Behind every successful business lies a set of skilled people
  9. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  10. Ako sa mení dynamika firiem?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 565
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 619
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 586
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 846
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 786
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 656
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 403
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 605
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Viktor cvičí v cele vyšetrovacej väzby v košickej väznici, video uniklo mimo ústavu.

Na internete sa preslávil cvičením v cele.


13 h
Takto dopadol po náraze volkswagen.

Cestu medzi Turňou nad Bodvou a Drienovcom uzavreli.


2 h
Marian Kočner prichádza do pojednávacej miestnosti Najvyššieho súdu.

Prípad vraždy Jána a Martiny rieši Najvyšší súd.


a 1 ďalší 13 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop