perspektívy? Spoznať ten pocit ľahkosti, ktorý nikdy nezovšednie, stať sa súčasťou nekonečnosti priestoru a splniť si sen o lietaní...
Ľuďom táto možnosť nebola dopriata, ale vďaka vlastnej šikovnosti a dôvtipu dokázali nájsť spôsob, ako sa dostať bližšie k nebu.
Aj pod Tatrami sa našla partia chlapov, ktorí nemali strach postaviť sa zoči-voči mnohým problémom, ktoré súviseli s ich pevným rozhodnutím lietať vlastným lietadlom. Každý prispel svojou troškou, aby tento sen začal naberať reálne kontúry. Václav Macháček so synom Václavom a bratom Tomášom sa pohrali s konštrukciou, Ján Majerčák so synom sa postarali o kapotáže, laminátové doplnky a iné konštrukčné prvky a piloti Ján Chlebovec a Stanislav Melioris zužitkovali svoje bohaté letecké skúsenosti.
Odvážny projekt sa zrodil už pred šiestimi rokmi. Odvtedy deň čo deň, rok čo rok pribúdajú kúsky mozaiky, na konci ktorej bude originálny model lietadla Pop-Fox.
"Keď človek chce postaviť lietadlo, sám to nedokáže. Nemôže byť odborníkom na všetko, od špeciálneho zvárania, cez letecké materiály až po aerodynamiku. Niekto je dobrý vo výpočtoch, inému to myslí ako technikovi," vysvetlil V. Macháček. A veľmi dobre vie, o čom hovorí. V minulosti totiž spolupracoval pri výrobe troch podobných lietadiel. "Keď robíte prvý kus, zistíte, že je kopec vecí, ktoré sa dajú zlepšiť. Urobíte druhý a prídete na to, že tretí môže byť ešte lepší. Teraz prichádzame na to, že urobíme štvrtý, piaty a až šiesty bude taký, ako si predstavujeme. Teraz už šiesty rok stále niečo zdokonaľujeme. Stáva sa, že človek si večer doma niečo nakreslí, aby na druhý deň zistil, že to tak nemôže byť," s úsmevom a nadhľadom zhodnotil náročnú prácu V. Macháček.
Podobne ako ostatní členovia tímu, aj on už v detstve podľahol čaru lietania. Začínal v pätnástich ako parašutista, zalietal si i ako vojenský výsadkár a dnes je členom popradského Aeroklubu. Aj ako skúsený pilot si však stále uvedomuje možné nebezpečenstvo. "Každý pilot, ktorý si sadá do lietadla, si musí uvedomiť, že má byť neustále v strehu. Do kabíny sa musí nasadať s rešpektom. Je jedno, či lietate dva alebo tridsať rokov," tvrdí V. Macháček.
Nádherný pocit, aký človek môže zažiť len v oblakoch, však vynahradí všetko. "Ten, kto nelieta, nikdy sa neodpúta od zeme, ten to nemôže pochopiť. Pocit, keď ste vo vzduchu a všetky starosti sú dole, je proste fantastický." To je názor pilota, s ktorým sa plne stotožňujú aj všetci jeho kolegovia. Všetci, čo ovládajú lietajúce stroje a obzvlášť Tatranci, ktorí si vyrobili lietadlo vlastnými rukami. "Sú to piloti, dobrodruhovia a v podstate deti. Lebo deti vedia povedať, čo chcú a idú za tým. A najmä, majú fantáziu a vytrvalosť, bez toho žiaden pokrok nie je možný," uzavrel V. Macháček.
Pop-Fox v číslach
rýchlosť v horizonte: 150 km/hod.
max. rýchlosť: 220 km/hod.
stúpavosť s jedným pilotom: 6m/sek.
hmotnosť bez posádky: 280 kg
max. hmotnosť: 480 kg
dĺžka: 5,3 m
rozpätie krídel: 9,3 m
spotreba: 12 až 14 l/hodinu letu
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš