poľskom meste Solina. Rokovali o situácii na priechodoch spoločnej hranice.
Pre začatie výstavby prechodnej infraštruktúry na hraničnom priechode Palota - Radoszyce, stále chýba súhlas starostu Paloty. „V prípade, že sa nebude dať dospieť k dohode, bude musieť slovenská strana predložiť iné riešenie využívania tohto priechodu," uviedol pre Korzár prednosta krajského úradu Prešov a zástupca slovenskej strany hraničnej pracovnej skupiny Jozef Polačko.
Hraničný priechod Čirč - Leluchów bol otvorený v zmysle predchádzajúcich dohôd. „Nie je možné vytvoriť miesto na prekračovanie štátnych hraníc na turistických chodníkoch, kde to Poliaci požadovali.. Ide z našej strany o Kasprov vrch, Tomanovo sedlo, Gáborove sedlo, Hrubý vrch, Volovec, Bobrovecké sedlo a Oravice."
Na druhej strane, Slovensko súhlasí s vytvorením miesta na prekračovanie štátnej hranice na turistickom chodníku Lapszanka - Osturňa pre peších, cyklistov a lyžiarov. Podľa Polačkových slov Poliaci stiahli požiadavku pre vytvorenie priechodu na turistickom chodníku Dubné - Obručné a pripravujú diplomatickú nótu na vytvorenie priechodu v rámci turistického chodníka Eliášovka - Kitula. Pri hraničnom priechode cez Sulín sa uvažuje o postavení turistického priechodu formou lávky, podobne ako v Červenom Kláštore. „Očakávame koncepciu takéhoto prekračovania hranice od miestnej samosprávy."
K cestnému prepojeniu s výstavbou mosta v Mníšku nad Popradom - Piwnicznej treba len súhlas ministra na podpísanie predmetnej zmluvy na poľskej strane.
Slovenská strana požaduje zosúladenie prevádzkového času na turistickom priechode Veľká Franková s priechodom pre malý pohraničný styk na tom istom mieste.
„Problémom v rozhovoroch bol priechod Lysa Polana - Tatranská Javorina. Komisia prijala, na základe nesúhlasného stanoviska poľskej strany opatrnejšiu formuláciu, že sa situácia v kamiónovej doprave na priechode zlepšila. Slovenská strana žiadala úplné vylúčenie kamiónovej dopravy cez Lysu Polanu. Naďalej budeme monitorovať situáciu, aj v kontexte otvorenia susedného priechodu Podspády - Jurgów, kde máme do niekoľkých mesiacov na našej strane vytvoriť infraštruktúru pre dopravu vozidiel do 7,5 tony. Bude to ešte predmetom rokovaní."
Prešovský samosprávny kraj v rámci nového územného plánu uvažuje dobudovať hraničný priechod Kurov - Muszyna pre kamiónovú dopravu bez obmedzenia. „Obe strany konštatovali, že prekračovanie hraníc na priechodoch s malým pohraničným stykom je anachronizmom. Boli vybudované kvôli colnému režimu. Dnes už hranica colne kontrolovaná nie je. Tieto priechody môžu prekračovať len občania s trvalým pobytom v pohraničnej oblasti, ktorá je presne definovaná. Jestvuje návrh na novelizáciu zmluvy, aby do zoznamu boli zaradení aj občania obvodu Prešov. Je tam však problém s prekračovaním zahraničných občanov. Napríklad občan Nemecka môže prekročiť hranicu na klasickom priechode, turistickom chodníku, ale na malom pohraničnom styku nie, lebo tam sa kontroluje aj trvalé bydlisko. Bude to predmetom rokovaní predovšetkým ministerstiev vnútra oboch strán. Pôjde o generálnu revíziu a možno aj celkové zrušenie hraničných priechodov pre malý pohraničný styk na hranici s Poľskom, aby sa stali normálnymi hraničnými priechodmi, s nákladnou alebo osobnou dopravou," dodal J. Polačko.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš