vozidiel. Zatiaľ je tunel Branisko stále v skúšobnej prevádzke. Už druhý mesiac mu šéfuje žena. Ing. Iveta Hybenová sa prvého apríla stala novou vedúcou strediska Správy a údržby diaľnic v Behárovciach. V cestnej doprave je doma už roky, vyštudovala dopravu a od skončenia školy pracovala najprv v Okresnej správe ciest, neskôr v Slovenskej správe ciest. Prihlásila sa do výberového konania na vedúcu behárovského strediska a uspela. Pochádza z technickej rodiny, takže sa dá povedať, že čiastočne je technický typ. Ako priznáva, teoreticky mala o tuneli naštudované všeličo, ale keď sa prvýkrát zoznamovala s technológiou tunela, so spôsobom odvetrávania, vysokonapäťovými zariadeniami, nasávacími ventilmi, klapkami, drenážnou kanalizáciou, požiarnym systémom a ďalšími súčasťami technológie Braniska, prežívala zvláštne chvíle.
"Pociťovala som obrovskú zodpovednosť," hovorí. Obsiahnuť tunel so všetkým, čo k tomu patrí, nie je podľa I. Hybenovej vôbec jednoduché. "Obnáša to veľký rozsah prác, pretože je tu stavebná časť, zložitá technologická časť aj ekonomická práca a človek musí obsiahnuť toto všetko. Mám tu kvalifikovaných ľudí, odborníkov, na ktorých sa môžem spoľahnúť a vzájomnou spoluprácou sa dá všetko zvládnuť," tvrdí.
Stredisko so 60 zamestnancami má okrem samotného tunela na starosti aj dvanásť kilometrov diaľnic od križovatky Behárovce po križovatku pri Fričovciach. Tunelom pod horským masívom Branisko prechádza jeho vedúca každý deň minimálne dva razy. Počas nedávnej odstávky ju bolo vidieť aj v montérkach. "Odstávka bola plánovaná, bežne vo svete sú minimálne dve odstávky tunelov do roka, pretože údržba je nevyhnutná a počas prevádzky tunela sa robiť nedá. Takže odstávky budú aj v budúcnosti," dodáva.
Ako pravá odborníčka nám počas prehliadky tunela podrobne predstavila kompletný bezpečnostný systém, vďaka ktorému považuje Branisko za bezpečný tunel. "Zatiaľ sme, našťastie, nemali žiadne problémy. Dopravné nehody, ktoré boli pri alebo v tuneli, spôsobili vodiči nesprávnym spôsobom jazdy," hovorí.
Operátori z riadiaceho centra jej dávajú za pravdu. Tunel a obidva jeho portály sú denno-denne nepretržite sledované 89 kamerami. Nad správaním ľudí, ktoré zaznamenajú, sa niekedy dá pousmiať, no občas človeku ostáva rozum stáť. Odstupy medzi vozidlami, maximálne povolená osemdesiatka a zákaz predchádzania - to sú pravidlá, ktoré niektorým motoristom nič nehovoria.
Tunel Branisko v číslach
Dĺžka razenej časti tunela 4822 m
Dĺžka západného portálu 73,4 m
Dĺžka východného portálu 79,2 m
Šírka vozovky 7,5 m
Výška dopravného priestoru 4,5 m
Maximálne stúpanie 1,2 %
Celkový svetlý prierez tunela 68 m2
Navrhovaná rýchlosť 80 km/h
Prívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané cez vetraciu šachtu hlbokú 120 metrov s priemerom 7 metrov umiestnenú približne v polovici tunela. V tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzové zálivy. Vozovka je cementobetónová s celkovou hrúbkou 240 mm. Tunel je prepojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých 360 metrov. Každých 240 metrov sa nachádzajú SOS skrinky, každých 120 metrov sú protipožiarne výklenky s hydrantmi.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš