Korzár logo Korzár Spiš
Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Jedinému diaľničnému tunelu na Slovensku šéfuje žena!

Prvý a zatiaľ jediný diaľničný tunel na Slovensku si tento mesiac pripomenie prvé narodeniny. Denne ním prejde v priemere šesť až sedem tisíc

vozidiel. Zatiaľ je tunel Branisko stále v skúšobnej prevádzke. Už druhý mesiac mu šéfuje žena. Ing. Iveta Hybenová sa prvého apríla stala novou vedúcou strediska Správy a údržby diaľnic v Behárovciach. V cestnej doprave je doma už roky, vyštudovala dopravu a od skončenia školy pracovala najprv v Okresnej správe ciest, neskôr v Slovenskej správe ciest. Prihlásila sa do výberového konania na vedúcu behárovského strediska a uspela. Pochádza z technickej rodiny, takže sa dá povedať, že čiastočne je technický typ. Ako priznáva, teoreticky mala o tuneli naštudované všeličo, ale keď sa prvýkrát zoznamovala s technológiou tunela, so spôsobom odvetrávania, vysokonapäťovými zariadeniami, nasávacími ventilmi, klapkami, drenážnou kanalizáciou, požiarnym systémom a ďalšími súčasťami technológie Braniska, prežívala zvláštne chvíle.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pociťovala som obrovskú zodpovednosť," hovorí. Obsiahnuť tunel so všetkým, čo k tomu patrí, nie je podľa I. Hybenovej vôbec jednoduché. "Obnáša to veľký rozsah prác, pretože je tu stavebná časť, zložitá technologická časť aj ekonomická práca a človek musí obsiahnuť toto všetko. Mám tu kvalifikovaných ľudí, odborníkov, na ktorých sa môžem spoľahnúť a vzájomnou spoluprácou sa dá všetko zvládnuť," tvrdí.

Stredisko so 60 zamestnancami má okrem samotného tunela na starosti aj dvanásť kilometrov diaľnic od križovatky Behárovce po križovatku pri Fričovciach. Tunelom pod horským masívom Branisko prechádza jeho vedúca každý deň minimálne dva razy. Počas nedávnej odstávky ju bolo vidieť aj v montérkach. "Odstávka bola plánovaná, bežne vo svete sú minimálne dve odstávky tunelov do roka, pretože údržba je nevyhnutná a počas prevádzky tunela sa robiť nedá. Takže odstávky budú aj v budúcnosti," dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako pravá odborníčka nám počas prehliadky tunela podrobne predstavila kompletný bezpečnostný systém, vďaka ktorému považuje Branisko za bezpečný tunel. "Zatiaľ sme, našťastie, nemali žiadne problémy. Dopravné nehody, ktoré boli pri alebo v tuneli, spôsobili vodiči nesprávnym spôsobom jazdy," hovorí.

Operátori z riadiaceho centra jej dávajú za pravdu. Tunel a obidva jeho portály sú denno-denne nepretržite sledované 89 kamerami. Nad správaním ľudí, ktoré zaznamenajú, sa niekedy dá pousmiať, no občas človeku ostáva rozum stáť. Odstupy medzi vozidlami, maximálne povolená osemdesiatka a zákaz predchádzania - to sú pravidlá, ktoré niektorým motoristom nič nehovoria.

Tunel Branisko v číslach

Dĺžka razenej časti tunela 4822 m

Dĺžka západného portálu 73,4 m

Skryť Vypnúť reklamu

Dĺžka východného portálu 79,2 m

Šírka vozovky 7,5 m

Výška dopravného priestoru 4,5 m

Maximálne stúpanie 1,2 %

Celkový svetlý prierez tunela 68 m2

Navrhovaná rýchlosť 80 km/h

Prívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané cez vetraciu šachtu hlbokú 120 metrov s priemerom 7 metrov umiestnenú približne v polovici tunela. V tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzové zálivy. Vozovka je cementobetónová s celkovou hrúbkou 240 mm. Tunel je prepojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých 360 metrov. Každých 240 metrov sa nachádzajú SOS skrinky, každých 120 metrov sú protipožiarne výklenky s hydrantmi.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Po Slovensku na motorke
  5. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  2. Po Slovensku na motorke
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  7. Behind every successful business lies a set of skilled people
  8. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  9. Ako sa mení dynamika firiem?
  10. Hudbou proti holorubom.
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 20 408
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 579
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 517
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 804
  5. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 721
  6. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 7 902
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 314
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 362
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 592
  10. Slovensko v operácii Barbarossa 4 327
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marian Kočner pred súdom v kauze Kuciak.

Prípad vraždy Jána a Martiny posúdi Najvyšší súd.


a 1 ďalší 12 h
Minister Mikulec a Robert Fico.

Minister vnútra má podporu vlády.


a 3 ďalší 3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop