miest zo Slovenska i Poľska. Rokovania sa zúčastnili aj zástupcovia Krajského úradu (KÚ) v Prešove, príslušníci štátnej a hraničnej polície i ostatné zaangažované zložky. "Cez Lysú Poľanu prechádza medzinárodná nákladná doprava, teda ťažké kamióny, ktoré majú len tranzit cez Slovensko. Táto cesta vedie čiastočne územím národného parku. Dlhodobo existuje snaha o vylúčenie medzinárodnej kamiónovej dopravy z tohto hraničného priechodu, s dobudovaním technickej infraštruktúry v Chyžnom a Trstenej v tomto roku. Vznikajú lepšie možnosti pre realizáciu dlhodobého zámeru vylúčiť túto dopravu," uviedol pre Korzár prednosta KÚ v Prešove Jozef Polačko.
Podotkol, že aj keď sa ešte neurobili žiadne opatrenia na vylúčenie nákladnej dopravy, tým, že už sa na hraniciach Trstená - Chyžné nevytvárajú kolóny, tak 70 percent nákladnej dopravy, ktorá išla cez Lysú Poľanu, už teraz pravdepodobne chodí na Trstenú. Z ostatných 30 percent nákladnej dopravy cez Lysú Poľanu len asi 20 percent tvoria kamióny. "Samosprávne, predovšetkým miestne orgány dosť imperatívne žiadajú okamžité zrušenie nákladnej dopravy cez Lysú Poľanu. Po konzultáciách s ministerstvom vnútra sme došli k záveru, že jedinou právne čistou formou je zmena medzivládnej dohody medzi Poľskom a Slovenskom. Podľa medzinárodného práva majú medzinárodné dohody prednosť pred internými právnymi úpravami, teda právne opatrenia regionálnej zložky policajného zboru napríklad, by boli v rozpore s medzinárodným právom. Dohodli sme sa, že budeme iniciovať zmenu v prílohe ku medzivládnej dohode, kde sú zoznamy hraničných priechodov," povedal Jozef Polačko. Na stretnutí slovenskopoľskej pracovnej skupiny pre hraničné priechody a dopravu, od 1. do 3. júna v Poľsku sa budú hovoriť o konkrétnych krokoch oboch strán, aby dosiahli zmenu dohody .
Témou rokovania bude aj hraničný priechod Palota. V minulých rokoch tam postavili cestu zo štátnych peňazí, aj prostriedkov Európskej únie, ktorá spĺňa kritéria neobmedzenej osobnej dopravy i nákladnej dopravy do 7,5 tony. "V prílohe medzivládnej dohody je zatiaľ zapísaný ako priechod pre malý pohraničný styk, čiže je to len preprava osôb z hraničného pásma. Aby sa to dalo klasifikovať ako medzinárodný priechod s tranzitom dopravy do 7,5 tony, je potrebné vybudovať istú infraštruktúru na slovenskej strane. K tomu nám ešte chýba súhlas organov miestnej samosprávy z Paloty," konštatoval J. Polačko.
Autor: kam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš