riadi Cyril Klobušovský. Na otázku, či zaviedol do zabehnutého systému práce inšpektorov aj zmeny, uviedol: "Chýbali protikorupčné opatrenia a pravidelná práca inšpektorov v teréne. Rozhodol som o dennej rotácii 28 inšpektorov s tým, že sa mení aj územie ich pôsobenia. Pravidelne ich výkony hodnotíme. Tento prístup sa nám osvedčil."
Keď hodnotil výsledky kontrolnej činnosti za prvé štyri mesiace tohto roku konštatoval, že v 1 199 prevádzkových jednotkách urobili 927 kontrolných nákupov. Porušenie cenových predpisov zistili v 16 prevádzkach, v 5 nevydali doklad o kúpe a v 6 zistili porušenie zákona o ochrane nefajčiarov.
O niečo horšie to však bolo pri kontrole kvality tovaru, označovaní požadovanými údajmi, pri informáciách o používaní a údržbe predávaných výrobkov v štátnom jazyku a tiež pri predkladaní platných certifikátov o zhode výrobkov a podobne. V 461 prevádzkach pozastavili pre niektoré zo spomínaných dôvodov 4-tisíc druhov tovarov v hodnote 14,2 milióna korún. Drvivá väčšina z nich bola z dovozu, presnejšie za 12,4 milióna korún. "Najčastejšie boli pozastavené textilné výrobky, obuv, drogériový tovar a nábytok, elektrospotrebiče, stavebné výrobky, ale aj výpočtová technika," povedal vedúci technickej kontroly výrobkov a ochrany spotrebiteľa Rastislav Lučanský. Podľa jeho slov sa väčšie subjekty pripravili na to, aby kvalitou predávaných výrobkov splnili všetky kritériá. Horšie je to v malých obchodoch, vrátane ázijských a čínskych. Tovar v nich je zvyčajne druhej triedy a spravidla nie sú dodržané informačné povinnosti.
Na otázku, či už zaznamenali aj prípad poškodenia zdravia, prípadne či udelili sankciu za predávanú obuv, alebo textil s nadmerným obsahom ťažkých kovov, reagoval odmietavo. "Doteraz sme nemali možnosť skúmať poškodenie zdravia, ale je to možné napríklad aj u hračiek s vysokým obsahom formaldehydu, alebo u predávaných počítačov od amerických výrobcov, ktorých parametre sa nezhodujú s normami EÚ a preto sú považované za nebezpečné. Máme však možnosť na podnet zákazníkov odoberať vzorky a dať na preskúšanie. Nemôžeme byť všade."
Za spomínané obdobie sa na Inšpektorát SOI v Prešove obrátilo 171 spotrebiteľov s podnetmi. Z nich bolo 22 anonymných, čo je podľa slov Klobušovského výrazný pokles oproti minulosti. Považuje to za prejav rastúcej dôvery voči inštitúcii SOI.
V tej súvislosti nás zaujímalo, aké skúsenosti majú s uplatnením záručnej doby. Podľa nových pravidiel od apríla tohto roku by mala platiť dvojročná lehota. "Dnes sa nedá povedať, či predávaný tovar je uspôsobený na takú dobu záruky, najmä v prípade obuvi a odevov. Spotrebitelia ani nie sú zvyknutí na to, aby sa pri používaní riadili pokynmi výrobcu. Predajcovia aj preto pri reklamáciách často namietajú, že zákazníci poškodili tovar mechanicky a je ťažké dokázať opak. Aj keď ide o tovar druhej triedy, záručná doba by nemala byť kratšia ako 24 mesiacov," reagoval Lučanský. Dodal, že v prípade reklamácií SOI nemôže riešiť vecnú stránku sporov, len formálnu. Ich stanovisko však v konečnom dôsledku pomáha spotrebiteľovi pri vybavovaní reklamácie. Mimochodom, za štyri mesiace riešili 71 reklamácií, z ktorých bolo 17 oprávnených.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš