SAD, a.s. Prešov znamenalo nárast nákladov na naftu o milión korún mesačne. Tržby však negatívne ovplyvnili aj transfery na vykrytie zliav za cestovné pre študentov a dôchodcov.
Toto financovanie na seba prevzal Prešovský samosprávny kraj, ale vlani refundoval zľavy len vo výške 76 percent. Pre SAD Prešov to znamenalo nedoplatok vo výške 18,9 milióna korún. Mimochodom, už za prvé štyri mesiace tohto roku evidujú schodok za zľavy vo výške 5,2 milióna korún. Manažment však zatiaľ o redukcii spojov neuvažuje, hoci ju ani nevylučuje. "Rušenie spojov považujeme za krajné riešenie, zatiaľ sa snažíme o racionalizáciu vo vnútri spoločnosti. Po analýze jednotlivých liniek sme tento týždeň požiadali VÚC o navýšenie finančných prostriedkov na zľavy. Ak by nám nevyšli v ústrety, budeme musieť pristúpiť k redukcii určitých spojov a to najmä tam, kde sa obce odmietajú spolupodieľať na financovaní, alebo kde je tržba za kilometer najnižšia," uviedol generálny riaditeľ SAD, a. s. Prešov Miroslav Biroš. Nekonkretizoval však o ktoré obce, alebo smery by išlo. Podľa slov predsedu predstavenstva Milana Žipaja, linky v niektorých smeroch, ako napríklad na Lačnov, alebo obec Závada, prípadne menšie obce v okrese Bardejov, sú nevyužité večer a počas víkendov.
Napriek týmto stratám, rok 2003 skončili so ziskom 1,7 milióna korún. Tržby predstavovali 538 miliónov, čo je oproti minulému roku nárast o 26 miliónov. Z už spomínaných dôvodov však stúpli aj náklady a to o 24 miliónov, teda celkom 536 miliónov korún. "Zisk je rozložený do dvoch položiek. Desať percent sme vyčlenili do rezervného fondu a zvyšok použijeme na nákup nových informačných tabúľ do autobusov," konštatoval M. Biroš.
Vlani investovali 117,6 milióna do nákupu 18 nových autobusov, pričom 5 kúpili z vlastných zdrojov. Súčasný vozový park tvorí 245 autobusov, ale napriek investícii a spomínanému počtu nových vozidiel sa park obohatil len o 4 autobusy. Tie staršie a technicky nespôsobilé museli totiž vyradiť. Zatiaľ sa im nepodarilo ani dosiahnuť ideálny vek vozového parku, čo je 7-8 rokov. Zatiaľ je reálny vekový priemer 10 rokov.
Zdá sa, že prepúšťanie už majú v prešovskej SAD a odštepných závodoch za sebou. Vlani prepustili 29 prevažne technicko-hospodárskych pracovníkov a v súčasnosti majú v stave zamestnancov 620 ľudí. Pre zaujímavosť, najazdili 17,4 milióna kilometrov a prepravili 21,8 milióna cestujúcich.
Na otázku, aké investičné plány má SAD na tento rok, Biroš bez zaváhania odpovedal: "Vyčlenené prostriedky v objeme 27 miliónov plánujeme vložiť do nákupu nových autobusov. Tri už behajú po cestách a dva plánujeme dokúpiť do konca júna. Vlastné zdroje už nemáme, banka nám na nákup poskytla úver."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš