pripravila návrhy na redukciu spojov. Tie by sa mali odraziť už v júnovej zmene cestovných poriadkov. V okrese Svidník preto zástupcovia SAD zvolali rokovanie starostov, ktorých sa obmedzenia dotknú. Ide o 47 dedín.
Po návrhoch, ktoré odzneli z úst zástupcu SAD Humenné vo Svidníku Františka Pavlova, starostovia reagovali odmietavo. "Diskusia bola búrlivá a nijaký záver sme neprijali. Obmedzenia mali byť podľa návrhov veľké. V našom prípade, v Krajnej Porúbke, by išlo o zrušenie štyroch spojov, ale boli aj také obce, kde navrhovali len jeden spoj v týždni. Neviem si predstaviť, ako sa ľudia dostanú do práce, k lekárovi, veď choroba si nevyberá a nemáme zdravotné stredisko, či trebárs len za nákupmi do Svidníka. Podľa návrhov to vyzerá tak, že kto odíde z dediny ráno, môže sa vrátiť až podvečer," povedala nám starostka Krajnej Porúbky Viera Dercová.
Dodala, že v ďalšej diskusii odzneli zo strany SAD návrhy, aby si vybrali jeden deň v týždni, keď budú spoje v pôvodnom rozsahu. Ani to však podľa jej slov nie je prijateľný kompromis, lebo všetci obyvatelia sa len ťažko môžu objednať na špeciálne vyšetrenia v jeden deň. Problém by mali aj tí, ktorí chodia do práce na poobedňajšie zmeny. Pripomenula tiež, že možnosti dopravy sú v ich okrese obmedzené, keďže tam nie je železnica. Jediné spojenie so svetom je cez autobusovú dopravu. "Starostovia boli pozývaní na etapy, nepoznáme závery, ale odznela tam požiadavka, aby prišli na rokovanie regionálni poslanci VÚC a informovali nás o spôsobe financovania SAD," dodala starostka.
Zástupcu SAD vo Svidníku, Františka Pavlova, sme teda požiadali, aby konkretizoval dôvody redukcie. "Naše návrhy a argumenty vyplývali z prieskumu vyťaženosti spojov. Vychádzame z toho, že náklady na jeden kilometer sú 25 korún. Straty za zľavnené cestovné by nám mal vykryť príspevok z VÚC, ale ten je len vo výške 63 percent a návratnosť z cestovného je nízka," uviedol pre náš denník. Dodal, že všetky ich návrhy bude ešte raz schvaľovať v rámci zmien cestovných poriadkov odbor dopravy Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
Na rokovaniach bol prítomný aj zástupca odboru dopravy PSK Michal Vajda a podľa jeho mienky v porovnaní s pôvodnými návrhmi SAD urobila veľké kompromisy. SAD-ky argumentujú na jednej strane zvýšenými nákladmi na pohonné hmoty, príspevkom za straty na zľavnenom cestovnom len vo výške 63 percent, ale aj znižujúcim sa počtom cestujúcich. "Neobmedzili by sa žiacke, len občianske spoje. O tých sme donekonečna diskutovali. Povedal by som, že zo začiatku bola vojna, ale nakoniec bola spokojnosť obojstranná a uzavreli sa dohody," povedal Michal Vajda.
Keď sme sa opýtali, čo je pravda na tom, že do niektorých malých obcí by mal ísť spoj len raz v týždni, prípadne dvakrát, reagoval: "Ide o obce s veľmi malým počtom obyvateľov, ako je napríklad Príkra, alebo Šarbov. No uznajte, keď SAD za štvrťrok vykáže cestovné vo výške 15 korún. To je tržba 90 halierov a náklady na kilometer sú 25 korún..."
Matematika je síce jasná, čísla v ekonomike prepravcov nepustia. Na druhej strane stoja obyvatelia a ich potreby. V dôsledku ekonomickej situácie sa dostávajú do čoraz zložitejšej situácie. Pre niektoré lokality sa spojenie so svetom a dostupnosť k službám vo všeobecnosti, vrátane zdravotníckych, stáva problémom.
Návrhy SAD aj starostov bude teda ešte raz prerokovávať a schvaľovať PSK s tým, že zmeny cestovných poriadkov by mali platiť od 1. júna 2004. Nie je však vylúčené, že ďalšie zmeny prídu už v septembri.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš