Regada, s.r.o. Prešov. Nebolo to však jediné ocenenie. To im prisúdila aj porota na medzinárodnom veľtrhu v Nitre. Mimochodom, keď v roku 1998 Regada začínala, pracovali v nej štyria ľudia. V súčasnosti vo firme pracuje 170 zamestnancov a zrejme ani to nebude konečné číslo. Priemerná mzda sa pohybuje na úrovni 14-tisíc korún.
Keďže ide o jediného slovenského výrobcu servopohonov, zaujímalo nás, ako sa tejto funkčnej firme s odstupom času darí smerovať k cieľom, ktoré si na tento rok vytýčili. Oslovili sme preto obchodného riaditeľa a konateľa Regady Petra Šioviča. "Stále hľadáme cesty ako znižovať nákladovosť výroby a zvýšiť konkurencieschopnosť produktov elektronizáciou. Technicky sme sa na vstup do EÚ pripravovali a zabezpečili potrebné certifikáty, aby sme mohli splniť nosnú úlohu. Chceme dvadsať percent produktov umiestniť na trhoch EÚ do roku 2008," uviedol Šiovič.
Pripomíname, že drvivá väčšina ich produkcie sú elektrické servopohony, menšiu časť tvoria elektromagnetické ventily a ďalšie kooperácie. Kým v roku 2000 boli ich výnosy na úrovni 2 milióny eur, vlani skončili rok s výnosom mierne nad 4 milióny eur. Tento rok plánujú dosiahnuť celkový hospodársky výsledok očistený od investícií v objeme 5-7 miliónov eur.
Polovica ich produktov putuje na slovenský a český trh, asi 35 percent do krajín ako je Rusko, Bielorusko, Lotyšsko, Litva a Estónsko. Zatiaľ len 13 percent exportujú do Poľska, Talianska, Francúzska a Veľkej Británie. Dôležitým konštrukčným momentom je elektronizácia. Začali so servopohonom. Ide o to, aby bol schopný pracovať s náročným riadiacim systémom. V súčasnosti už dosiahli svetové parametre porovnateľné s firmami, ktoré sú lídrami vo výrobe servopohonov. Stále však vedia dodať produkt aj s klasickým ovládaním.
"V roku 2001 sme otvorili dcérsku obchodnú spoločnosť v Poľsku, Regada Polska, ktorá realizuje naše produkty na ich trhu. Zo začiatku bol predaj nízky, asi za jeden milión, ale v roku 2003 dosiahol sedem miliónov a tento rok plánujú desať. Začiatkom roku sme otvorili v Prahe druhú dcéru, Regada Česka, hoci sme už na ich trhu predávali. Tam sme vlani dosiahli predaj za 40 miliónov. Teraz sa plánuje 50 miliónov," dodal konateľ Regady Šiovič. Na otázku, kto je ich najväčším odberateľom reagoval, že ide o všetky slovenské elektrárne, vodárne, U. S. Steel, spomenul aj Železiareň Podbrezová a ďalšie. Zdôraznil však, že aj na Slovensku sú pre nich veľkou konkurenciou predajcovia zahraničných firiem. Kým u nás iný výrobca zatiaľ nie je, v Čechách sú hneď traja a teda ďalší rozvoj stojí a padá na kvalite produktov a spokojnosti zákazníkov. Na to majú tiež svoj osobitý recept. "Ide o prvky do komplexných technologických procesov, preto musíme zákazníka nielen presvedčiť, ale vyriešiť jeho problém, dlhodobo robiť servis a dodržať prirodzený technologický vývoj," prezradil Šiovič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš