je, aby sa škola stala v regióne kultúrnym, športovým a spoločenským centrom pre žiakov, učiteľov aj rodičov.
Zaujímalo nás, aké výsledky odvtedy kolektív učiteľov dosiahol, oslovili sme preto riaditeľa Dušana Brhlíka. "Každá životaschopná škola si hľadá svoje miesto na slnku. Stráca svoju uniformitu známu z minulosti a hľadá špecifickú identitu. Pojem boj o žiaka sa stal reálnym pri novom financovaní škôl a v konkurenčnom prostredí existuje niekoľko alternatív, ako obstáť čo najlepšie. My sme stavili na záujmovú, vzdelávaciu činnosť, šport a pretransformovali sme dovtedy existujúce záujmové útvary."
Kým v školskom roku 2002/2003 existovalo na ZŠ Važeckej 17 krúžkov, do ktorých chodilo 276 zo 689 žiakov, v tomto roku vznikli ďalšie. V súčasnosti ide o 29 záujmových útvarov, v ktorých je podchytených 521 žiakov. Ako sme sa sami presvedčili, orientácia krúžkov je pestrá. Od folklórneho súboru Vážka, moderného a country tanca, výtvarníctva, krúžku šikovných rúk, sebaobrany až po športovo zamerané. Nechýba ani vzdelávacie v slovenčine, matematike, informatike, geografii, enviromentalistike a ďalšie. "Všetky záujmové útvary vznikli z vlastnej iniciatívy vedúcich krúžkov a týždenne ide o 43 hodín krúžkovej činnosti. Za veľký prínos považujem aj to, že sa nám podarilo nadviazať spoluprácu aj mimo okruhu učiteľov a to s Fakultou humanitných a prírodných vied Prešovskej univerzity," dodal Dušan Brhlík.
Keďže takáto činnosť si vyžaduje aj isté náklady, zaujímalo nás, ako ju ZŠ Važecká finančne zabezpečuje. Podľa slov riaditeľa, po konzultácii s Ministerstvom školstva SR a zriaďovateľom školy, teda mestom Prešov, zaviedli účastnícke poplatky. Všetky záujmové útvary zaradili do Školských klubov detí (ŠKD), čo im na základe smernice umožnilo vyberať poplatky 20 až 50 korún mesačne. "Má to však isté obmedzenia, preto sa vhodnejšou alternatívou ukázalo financovanie cez školskú neziskovú organizáciu Vážka, ktorej cieľom je zabezpečovanie všeobecne prospešných služieb. Vážka teraz zabezpečuje výber finančných prostriedkov od žiakov a z nich sú zabezpečované náklady projektu Otvorená škola."
Dodal, že odmena pre vedúcich krúžkov je viac-menej symbolická a nepovažuje ju za motivačnú. Momentálny stav však považuje za prechodné obdobie, počas ktorého doriešia aj tento problém tak, aby sa odmena stala čo najadekvátnejším ohodnotením ich práce.
Na našu otázku, či sa tak môže stať po uvedení vzdelávacích poukazov do praxe, Brhlík odpovedal, že očakáva výraznejší finančný prínos. Zdôraznil však, že to bude závisieť aj od toho, ako obstoja v konkurencii ostatných inštitúcií, ktoré majú oprávnenie na získavanie vzdelávacích poukazov. Mal na mysli centrá voľného času a iné mimoškolské organizácie. "Bude dôležité, aby čo najviac vzdelávacích poukazov našich žiakov ostalo na škole."
Prvé skúsenosti teda preukázali, že kolektív učiteľov a vedenie školy vie reagovať na zmenenú situáciu flexibilne a konať, hoci práca na projekte je časovo náročná. Ocenili by, keby sa postupne upravila legislatíva tak, aby umožnila efektívnejšie fungovanie a koordináciu činností v rámci projektu Otvorená škola.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš