magistrát, nefungujú tak, ako by mali. Poškodzujú ich totiž vandali.
Koncom minulého týždňa sme si boli u všetkých siedmych kioskov overiť, či fungujú tak, ako majú, alebo, či nie sú poškodené. Na námestí svätého Egídia mesto nainštalovalo dva kiosky. Tie by mali slúžiť najmä turistom na to, aby si pohodlne a rýchlo zistili potrebné informácie. Ako sme však na mieste zistili, z dvoch zariadení bolo v činnosti iba jedno, pri reštaurácii Glóbus, druhý kiosk pri Redute bol nefunkčný. Návštevníci kiosku pri Glóbuse mali však tiež smolu, pretože zariadenie síce fungovalo, úplne nefunkčná však bola jeho klávesnica, ktorá bola bez kláves.
Takmer úplne poškodenú klávesnicu sme našli aj v kiosku umiestnenom pri bloku Slnečnica na sídlisku Juh III a čiastočne bola klávesnica poškodená v zariadeniach umiestnených pri novom kostole na sídlisku Juh V a na sídlisku Západ pri nákupnom centre Limba. Kiosky, ktoré mesto nechalo postaviť v hypermarkete Tesco a nákupnom stredisku Výkrik sme našli neporušené a funkčné.
Podľa Ladislava Budziňáka z odboru cestovného ruchu a regionálneho rozvoja Mestského úradu v Poprade, problémy s ničením zariadenia kioskov sa začali v podstate niekoľko dní potom, ako ich mesto spustilo do prevádzky. "Problematické sa stali najmä klávesnice. Vymenili sme ich už niekoľko, pritom cena jednej je asi 4 500 korún. Uvažujeme spoločne s výrobcom, že plastové klávesnice nahradíme kovovými. Tie sú však podstatne drahšie. Jedna stojí asi 23-tisíc korún. Prvú osadíme do zariadenia pri reštaurácii Glóbus. Malo by to byť najneskôr do dvoch týždňov. Výrobca nám však ponúkol iný systém klávesníc, ktorý by mal odolať aj nájazdom vandalov. Namiesto kláves by tam mal byť iba kus plechu, na ktorý by sa laserom prenášal obraz klávesnice s písmenami. Tá by sa riadila dotykom. Takéto zariadenie by bolo prakticky nezničiteľné a aj ak by si niekto zobral plech, nebola by to veľká škoda. Pokiaľ ide o kiosk pri Redute, ten sme premiestnili, ale telekomunikácie k nemu ešte nestihli preložiť telefonickú linku, čoskoro by však mal byť v prevádzke," upresnil vedúci odboru.
Ako pre náš denník uviedol náčelník popradskej Mestskej polície (MsP) Jaroslav Marušin, väčšinu informačných kioskov monitorujú priemyselné kamery MsP, nie kamery, ktoré sú umiestnené na samotných kioskoch. "S tými mestská polícia nie je prepojená, takže nie priamo možné zistiť ako sa zo zariadením zaobchádza" vysvetlil náčelník. Keď je však pri kisoku viac ľudí, pravý páchateľ sa dá len ťažko identifikovať. "Prostredníctvom kamery sme zaznamenali doteraz jeden prípad poškodzovania tohto zariadenia. Boli tam štyria ľudia a jeden zo skupinky kiosk poškodzoval," povedal nám šéf MsP.
Ako dodal, ak by mala byť zabezpečená stopercentná ochrana kioskov, musel by pri každom stáť policajt a strážiť ho počas celých dvadsiatich štyroch hodín. "Podľa doterajších skúsenosti možno by bolo žiadúce kiosky presunúť do objektov, kde sú pod stálym dohľadom," dodal J. Marušin.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš