Branisko. Najdlhšiu tunelovú dopravnú tepnu na Slovensku odpojili počas skúšobnej doby, ktorá trvá do konca júna. Podľa vyjadrení hovorcu Slovenskej správy ciest Juraja Fürsta ide o prestávku, ktorá je nutná z hľadiska údržby tunela. Po desiatich mesiacoch prevádzky päťkilometrovej diery je nutná.
„Hlavný dôvod prestávky je čistenie ostenia, stropu a portálov. Cestári to robia svojpomocne a musím povedať, že na tie dva týždne majú naozaj čo robiť," informoval nás J. Fürst.
Technologické zariadenia v tuneli sú citlivé na prítomnosť vody. Čas čistenia naťahuje aj dlhá predpríprava, ktorá zamedzí kontaktu vody s technológiou. Zatiaľ nie je jasné, či budú dvojtýždňovú údržbársku a čistiacu prestávku v tuneli robiť po každých desiatich mesiacoch premávky. Isté však je, že sa nedá robiť počas plnej premávky v diere. Podľa Fürsta je možné, že ju v budúcnosti skrátia na týždeň. Závisieť to bude aj od správania sa vodičov v tuneli. „Stále sa stáva, že absolútne nerešpektujú dopravné značenie. Slovenská správa ciest si nezoberie na triko nejakú haváriu." Či je "údržbárska stopka" bežnou praxou aj v ostatných európskych a svetových tuneloch, to nám povedať nevedel.
Počas dvoch týždňov musia vodiči zabudnúť na päťminútový prejazd tunelom a pohodlnú cestu diaľničným napájačom v smere do Prešova až za obec Fričovce. Prestávka v prevádzke sčasti nahrala do karát prevádzkovateľom troch reštauračných zariadení situovaných na starej ceste. Salaš Patria sa počas prevádzky tunela teší, keď dosiahne denná tržba hodnotu 3-tisíc korún. Ešte pred rokom vedeli za deň pohodlne zarobiť desaťnásobne viac. Situáciu nevedeli porovnať s minulosťou v Moteli Vargas. Zariadenie spustili do prevádzky len tesne pred otvorením tunela. Tu však tvrdia, že sa vďaka kvalitným službám uživia, aj keď z diaľničného privádzača do motela nevedie priama cesta.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš