verný aj počas vysokoškolských štúdií. Podobne aj cesta jeho staršieho brata Mareka bola nenávratne spätá s lietaním. So závesným lietaním začal pred jedenástimi rokmi a venoval sa mu aj na vysokej škole. Dnes sa títo šikovní Spišiaci spolu s letcom Pavlom Škarytkom hrubými písmenami zapísali do análov nielen českého, ale aj svetového lietania. Môžu sa totiž popýšiť českým a zároveň svetovým rekordom v lete ultraľahkým jednosedadlovým lietadlom B 612.
Svojim výkonom 194,199 km/h na báze od 15 do 25 km zanechali v závese doterajší rekord 168 km/h. A prečo práve pomenovanie B 612? "Planéta, z ktorej pochádza Malý princ podľa A. Saint-Exupéryho, je práve asteroid B 612. Preto toto tak trocha poetické pomenovanie," vysvetľuje Roman Ivanov. Ale nepredbiehajme...
Marek Ivanov sa už na rodnom Spiši pohrával s myšlienkou postaviť lietadlo. Neskôr odišiel na vysokú školu, kde sa zoznámil aj so svojou budúcou manželkou. Tú zaviala práca do Hradca Králové a on ju tam nasledoval. O čosi neskôr za ním prišiel aj brat Roman, vraj iba na dva mesiace. Dnes tam pôsobí už štvrtý rok. "Ako prvá bola myšlienka postaviť jednomiestne ultraľahké lietadlo. Začali sme v roku 1999 v prenajatej dielni v Hradci Králové. Prvý let tohto prototypu bol o dva roky neskôr. Prácu na ňom však prerušili naše konštrukčné práce na hydropláne Seahawk. Potom sme sa k B 612 opäť vrátili," približuje začiatky Roman.
Ako priznáva, išlo im hlavne o zhotovenie lietadla v prijateľnej cene s dobrými výkonmi. To sa im aj podarilo, no na rekord vraj nepomýšľali. "Nebolo prioritou atakovať svetový rekord. Rozmýšľali sme o tom, či to vôbec poletí. Takéto jednomiestne lietadlo má slabý motor. Potrebovali sme niečo výkonnejšie. Najväčší problém bol s hmotnosťou. Vzletová hmotnosť musí byť do tristo kíl aj s pilotom, palivom a celým lietadlom. Ak túto hmotnosť prekročí, už nie je ultraľahkým lietadlom a nemôžeme sa uchádzať o svetový rekord. U dvojmiestneho je to 450 kíl. Sú to normy, ktoré bolo potrebné dodržať. Prázdne lietadlo vážilo 172 kíl a vybrali sme si 90-kilového pilota, takže veľa priestoru nám na to ostatné neostávalo. Pred letom sa všetko zvážilo a zmeralo. Pilot musel obletieť štyrikrát bez natankovania. Časy sa spriemerovali a vyhodnotili. Bola to naozaj neľahká úloha," spomína na deň "D" Roman.
"Minulého roku na jeseň sme sa zúčastnili leteckého dňa na letisku v Buboviciach pri Prahe. Keďže nebol ustanovený žiaden český národný rekord, tak sme to vyskúšali. Nebola to ideálna trať z hľadiska meteorologických podmienok, ale paradoxne pod neúspešný prvý pokus sa podpísali nefungujúce meracie prístroje. Spolu s nami sa o jeden z rekordov uchádzal aj Jan Bém s motorovým rogalom, ktorému to však nevyšlo. Aj my sme museli svoj pokus opakovať asi o mesiac neskôr. Všetko to zmanažoval Ing. Pujman z Berouna. Ten to všetko organizačne zastrešil. On poslal náš pokus na FAI na schválenie. Ide o medzinárodnú organizáciu, ktorá zastrešuje rekordy v športovom lietaní. Trvalo to tri mesiace, ale rekord nám uznali."
Toto rekordné lietadlo bratov Ivanovovcov dnes zastrešuje Letecká amatérska asociácia Českej republiky. Obidvaja sa momentálne okrem návrhov konštrukcií a montáži prototypov v Čechách a v zahraničí venujú aj lietaniu na motorových rogalách. V spolupráci so zahraničnou firmou už pracujú na novom prototype, o ktorom nám však Roman nič konkrétne neprezradil. Nechajme sa teda prekvapiť. Pracujú však už aj na vlastnom projekte.
Ako Roman dodáva, vývoj ultraľahkých lietadiel je behom na dlhé trate, ale ak má niekto k nemu vrúcny vzťah, robí to s radosťou. A aký je pocit žiť so svetovým rekordom vo vrecku? "Poteší, ale nemá to nijaký veľký vplyv na náš život. Je to pekné, je to malé a lieta to. My sme k tomu rekordu poskytli iba lietadlo," hovorí s úsmevom Roman.
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš