boli veľmi úzko prepojené osobami kantora a organistu. Ten prvý bol učiteľom v škole, a tiež organizoval či nacvičoval hudobnú produkciu k liturgii vo farskom kostole. Organista bol vzdelaním o čosi vyššie ako kantor a niektorí z nich dokonca aj komponovali. Táto stredoveká atmosféra ma oviala po tom, čo som vstúpila do klčovskej hudobnej školy pri miestnom kostole. Dôvodom bolo moje stretnutie s tunajším učiteľom na klavír a organ Prof. PhDr. ThDr. Amantiusom Akimjakom, PhD. V dnešnej dobe techoelektro hudby výučba na organ môže znieť ako archaizmus, ale že tomu tak nie je, dokazuje aj klčovská škola, v ktorej pravidelne ožíva nádherná chrámová hudba.
"V diecéze je momentálne dosť prestarlých organistov a kantorov. Treba nám vychovať aj mlaď. Rozhodli sme sa v spolupráci zo základnými umeleckými školami organizovať výučbu hry na organ a cirkevnej hudby v rôznych strediskách. Máme tu klavírnu triedu, organovú triedu a triedu na teóriu. Spolupracujeme so Základnou umeleckou školou na cirkevnej škole v Poprade, v Spišskom Podhradí a v Levoči. Niektorí vyučujúci z týchto škôl prichádzajú pomáhať k nám, ak nestačíme a zasa my chodíme pomáhať im v teórii," približuje dôvody výučby na tomto stredovekom hudobnom nástroji profesor Akimjak.
On sám mal k hudbe už od začiatku veľmi blízko. Sakrálnu hudbu študoval na univerzite v Poľsku a neskôr sa stal docentom a profesorom liturgického spevu a posvätnej hudby na Ústave hudobnej vedy, umenia a sakrálnej hudby, Katolíckej univerzity v Ružomberku. Tiež pôsobí ako dekan Pedagogickej fakulty KU, kde sa vyučuje učiteľský odbor v špecializácii organ, klavír a spev.
Škola v Klčove pôsobí už šesť rokov. "Starší žiaci prichádzajú na výučbu k nám. Za tými mladšími chodíme my. Kantori sa so svojimi žiakmi zídu napr. v Markušovciach, Spišskom Štvrtku či v Hrabušiciach. Vychovávame akýsi dorast pre konzervatóriá či vysoké školy. Absolventi sa potom stávajú učiteľmi organu pre konzervatória a základné umelecké školy alebo učiteľmi hudobnej výchovy na základných školách. Doobeda vyučujú v škole a zároveň vykonávajú aj úlohu oraganistu či kantora."
Klčovská škola má už aj svojich absolventov, ktorí hrávajú po celej spišskej diecéze. "V tomto regióne je veľký záujem o výučbu hry na organ. Súvisí to s náboženským založením detí. Dokonca sa mi zdá, ako keby dnešné deti v súvislosti s touto dobou zvážneli. Viac rozlišujú medzi hudbou na diskotékach a v kostole. Na diskotékach sa chcú zabávať. V kostole zasa radi prenikajú do vážnejšej cirkevnej hudby. Čím je dnešná hudba hlučnejšia, tým viac prichádza do módy iná, ako napr. gregoriánsky chorál. Je to hudba, prinášajúca odľahčenie hluku a veľkého tempa."
A čo všetko musí budúci organista zvládnuť? "Záleží to od motivácie, od toho, ako žiaka vedieme, či aký má pred sebou cieľ. Môže sa uberať dvojakým smerom. Buď bude doma v koncertantnej hudbe alebo v chrámovej hudbe. Nie každý sa hodí pre jednu či pre druhú. Koncertantná môže byť náročnejšia, ale isté náročnosti sú aj pri chrámovej. Organista musí dobre zvládnuť skladbu. Je umením sprevádzať iných pri speve. Pri koncertnej hudbe je to o interpretácii. Žiaci si na začiatok cibria prstoklad na klavíri. Keď žiak prechádza z klavíra na organ, je dôležité, aby vedel hrať viazane sprievod k danej skladbe. Potom sa naučí jednotlivé štýly organovej hry, akými sú chrámové piesne, ordináriá, žalmy, či spevy. Samozrejme aj nejaké moderné štýly na odľahčenie vážnosti. Snažím sa učiť tak, aby to bola pre deti zábava. Treba si ich vážiť, pretože sa učeniu venujú v čase voľna. V kostoloch našťastie popri reprodukovanej hudbe zostáva tá pravá živá hudba. Tá vie viac vplývať na ľudí. Preto je dôležité ju pestovať, lebo nebude toho, kto by ju ďalej nahrával," dodáva na záver A. Akimjak.
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš