Korzár logo Korzár Spiš
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Ladislav Wagner priznáva, že parná lokomotíva bola jeho prvou láskou

Levočan Ladislav Vágner pracoval na železnici 42 rokov. Začínal ako 18-ročný na vtedy ešte parných lokomotívach. Ako chlapca ho otec, tiež

levočský železničiar, brával na rušne a učil ho sa s nimi pohýňať. "Pamätám sa na časy, keď som chodieval otca čakať na železničnú stanicu. Zatiaľ čo on dokončoval posledné práce, ja som sa priúčal tomuto remeslu. Vďaka nemu som spoznal čaro železnice," vyznáva sa dnes už dôchodca L. Wagner.

Po ľudovej škole skončil meštianku a potom pracoval v dielni vo Vrútkach, školu navštevoval vo vtedajšom Turčianskom sv. Martine. Po elektrifikácii železníc pracoval v rušňovom depe Spišskej Novej Vsi ako rušňovodič až do dôchodku.

Skryť Vypnúť reklamu

V Turčianskom sv. Martine prežil krásne obdobie a vystrojil tam nejeden husársky kúsok. "V dielni som vyhotovil malé okrúhle pliešky s priemerom 2 cm a hrúbkou 1,5 mm. Spolu s kamarátmi sme ich podložili tesne pod kolesá jedného rušňa a počkali si na rušňovodiča, ktorý s touto mašinou jazdil. Nič netušiaci rušňovodič sa márne pokúšal pohnúť s lokomotívou! Tak odišiel zavolať odborníkov i rušňovodiča inštruktora, aby rušeň prezreli. Kým bol preč, my sme pliešky spod kolies vytiahli a keď sa inštruktor pokúsil pohnúť mašinou, zázračne išla. Nikto nevedel, ako je to možné, až kým sme neukázali pliešky a neprezradili naše tajomstvo. Tieto malé pliešky bránili niekoľkotonovému rušňu v pohybe. Nijakým zázrakom sa takáto ťažká mašina nedvihne a neprejde ani cez milimetrovú prekážku! Od toho dňa sa všetci rušňovodiči pozerali pod kolesá, či nenájdu pliešky," spomína na zážitky z Turca.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo sa mu najviac páčilo na tejto práci? Pán Wagner tvrdí, že spontánnosť a rýchle meniaci sa plán cesty. Ráno, keď prichádzal do práce, vedel, ktorým smerom bude cestovať, ale nevedel, aká bude jeho cieľová stanica. "Opýtal som sa strojmajstra, akou traťou mám ísť a on mi odpovedal - Vidíš pred sebou koľajnice, na ktorých stojí tvoj vlak? Tak po nich pôjdeš a naspäť sa vrátiš tými vedľajšími," opisuje s humorom debaty so svojimi spolupracovníkmi.

Pre ľudí boli vo vtedajšej dobe vlaky vzácnou a málo poznanou oblasťou. Rušňovodič preto často odpovedal ľuďom na mnohé otázky. Hovoril jednoducho a výstižne. "Baník kope uhlie a my ho spaľujeme. V železničnom depe máme zaužívaný spôsob, že z vody a uhlia si musia rušňovodič s kuričom vytvoriť pohonnú látku, aby mohli vlak prepraviť," vysvetľoval princíp parnej lokomotívy.

Skryť Vypnúť reklamu

Aj dnes sa tento 72-ročný dôchodca venuje celý deň vlakom, no teraz je to vyrezávanie ich makiet. Nejde o žiadne hranie sa s drevom! Svoje rezbárske diela mal už totiž vystavené na rôznych výstavách počnúc výstavami v Košicami až po Bratislavu.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 817
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 801
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 841
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 839
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 522
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 852
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 573
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 520
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Problém s kyslíkom sa objavil na začiatku roka.

Pridali lôžka s umelou pľúcnou ventiláciou.

48m
Železničné vozidlo prevážalo podvaly, nákladiak hlinu.

Nákladné auto viezlo hlinu, druhý stroj prevážal betónové podvaly.

1 h
Po nehode.

Zo šiestich účastníkov nehody sú dvaja zranení.

2 h
Ilustračné foto.

Umelú pľúcnu ventiláciu potrebuje 322 pacientov.

3 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Denník SME odhadol, aký bude očkovací kalendár.

20 h
Ilustračná fotografia.

E-shopom to umožňuje legislatíva.

14 h
Plošné testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop