Budú Krompachy slovenským Titanicom?
Už viac ako rok krompašskú vlajkovú loď riadi nový kapitán. Aj posádka sa zmenila. Niektorí zostali, iní si iba vymenili veslá, ďalší prišli po prvýkrát. Možno aj s veľkými očami o dobrom stave krompašskej lode. Ako to však už býva, čím dlhšie sa pohybovali na tejto palube, tým viac zisťovali, aká je skutočnosť. Predchádzajúca posádka si vraj podľa ich slov na palubu vzala príliš veľký náklad, ktorý sa "až" dnes zdá, že je neúnosný. A to v duchu hesla "Rozvojom k svetlej budúcnosti". Tá dnešná posádka argumentuje najmä v minulosti nadsadenými a nereálnymi príjmami. K tomu sa pridali neplatiči za nájomné a za odvoz komunálneho odpadu z radov obyvateľov mesta, a zimnú idylu dokresľuje aj viac ako 11-miliónový úver. Odložené plánované splácanie dvojmiliónových úverov z minulosti je tiež úderom pod pás pre tohoročný rozpočet. Aktuálne takmer päťmiliónové záväzky mesta sú tým povestným ľadovcom vo finančných vodách. Tie sa najviac zahryzli do základov krompašskej lode. Podobne ako na povestnom Titanicu aj tu upozornenia na zmenu kurzu z radov námorníkov sa akosi nerešpektovali alebo prišli oneskorene. Povestnú slamku topiacej sa krompašskej lodi podalo samo veliteľstvo, ale "až" na naliehanie námorníkov. Ako záchranné člny v tomto prípade spustili na krompašské vody ozdravovací režim. Ten so sebou priniesol už viacero opatrení, ktoré majú zabrániť jedinému, aby sa mesto neutopilo v studených vodách finančného oceánu. Obmedzenie výdavkov krompašského magistrátu, zastavenie vyplácania osobných príplatkov a príplatkov za riadenie všetkým pracovníkom mesta, obmedzenie zahraničných návštev veliteľov mesta či uznesenie, ktorým zaviazali poslanci vedenie mesta znížiť výdavky na správu mesta o 10%, aj to sú už dnes konkrétne realizované záchranné akcie. Hlavným cieľom je odvrátiť riziko nútenej správy, kedy o každej mestskej korune bude rozhodovať banka. Hlavnú úlohu v tejto "mokrej" krompašskej story hrajú záväzky mesta po lehote splatnosti vo výške 4,5 milióna korún.
Najväčším strašiakom je však viac ako 20 miliónový dlh nemocnice, ako mestskej organizácie. Ak záchranné štátne lode v tomto prípade neprídu včas, môže sa stať, že člny ozdravovacieho režimu v podobe viacerých obmedzení vo výdavkovej časti pre tento rok budú nedostatočné alebo oneskorené. Podobne ako tomu bolo na Titanicu, kde viac ako polovicu záchranných člnov pred vyplávaním z lode odstránili, vraj ako príťaž a hlavne kvôli zvýšeniu kapacity lode. Krompašania už aj podľa slov poslancov, ktorí v miestnych novinách koncom uplynulého roka hodnotili predchádzajúci rok v meste, stojac pred problémom ako ďalej, dnes čakajú na zázrak. Ten ich má uchrániť pred utopením vo vodách nútenej správy. Počkať si na zázrak, alebo tiež, ako spieva vo svojej piesni Jana Kirschner, keď je v životnom ohrození..."alebo si počkám na Baywatch".
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš