Korzár logo Korzár Spiš
Štvrtok, 24. jún, 2021 | Meniny má JánKrížovkyKrížovky

Miroslav Fonfára z Krompách vyskúšal vzdušné boje i akrobaciu

Krompachy Všetko to začalo pred tridsiatimi rokmi paravýcvikom. O rok neskôr prišli prvé zoskoky. "Bolo to v treťom ročníku na strednej škole.

Presne 9. mája 1975 sme odštartovali z letiska v Očovej. Bol to môj vôbec prvý let lietadlom v živote", začína rozprávanie o snoch a o začiatkoch leteckej kariéry Krompašan Ing. Miroslav Fonfára. Ten dnes už pôsobí v oblasti energetiky. "Boli sme tam asi pätnásti. Pred štartom nás inštruktor fotografoval a neodpustil si ironickú poznámku: "Chlapci, usmejte sa, možno je to posledný krát!". Niektorí aj zaváhali. Vo výške 900 metrov pilot zrovnal lietadlo a znížil rýchlosť. Inštruktor nás z lietadla vysadzoval po jednom. Jeden kamarát to však nezvládol a zasekol sa. Človek má pod sebou takmer tisíc metrov a nie je mu všetko jedno. Nakoniec ho "prehovorila" inštruktorova noha a vyskočil. V kabíne neskutočný rachot motora "paragánskej" AN 2 a zrazu ticho a človek letí v prázdne. Začali sme po sebe vrieskať. Po "pristátí" zavládla akási eufória. Každý si to chcel ihneď znova vyskúšať, ale pre tento deň to bolo už všetko," približuje M. Fonfára svoj prvý zoskok padákom.

Skryť Vypnúť reklamu

"V poslednom ročníku nás čakalo rozhodnutie, čo ďalej. Myšlienka venovať sa lietaniu bola pre mňa viac ako príťažlivá. No nebolo to iba o chcení. Museli sme absolvovať zdravotné prehliadky v Prahe. Prešlo nás zopár. Z päťdesiatich ôsmich sme vyšetrenia zvládli iba ôsmi podľa štatistík iba dvanásť percent uchádzačov je úspešných. Vyšetrenia boli veľmi prísne. Napríklad hĺbkové videnie, rôzne špeciálne testy na orientáciu, pozornosť, rýchlosť, to sú vyšetrenia, ktoré sa bežne nevykonávajú. Boli to možno akési experimentálne pokusy s jediným cieľom. Zistiť, či sme schopní zvládnuť nároky povolania vojenského pilota. Počas štúdia, nás testoval aj "civilný" psychológ. Sám bol však z našich výkonov prekvapený. Výsledkami sme sa líšili od bežnej vysokoškolskej populácie. Nebol medzi nami nikto, kto by zaostával. Nie nadarmo sa hovorí, že letectvo, to je elita. Nech to znie akokoľvek, ale je to tak. U každého z nás išlo o akýsi komplex vlastností, ktoré museli dávať dohromady, nechcem povedať, že čosi výnimočné, ale čosi málo sa vyskytujúce. Je to ako pri krvnej skupine "B". Má ju iba osem percent ľudí. Preto ju mám," zdôrazňuje s úsmevom. Po pražských vyšetreniach nasledovalo prijatie na Vysokú vojenskú leteckú školu do Košíc. Letecký výcvik začal už v Očovej, kde nalietal 12 hodín. "Prvý cvičný let bol komický. Bez akejkoľvek prípravy. Inštruktor ma skúšal a snažil sa ma rôznymi manévrami a kotrmelcami vyviesť z miery, ale nepodarilo sa mu to. Prvý rok na vysokej škole bol viac o teórii. Bez dokonalých znalostí danej problematiky sa lietať nedá. Boli sme rozdelení na dve letky. Tá moja bola prevelená na letisko do Piešťan, kde sme začali s leteckým výcvikom. Nevenovali sme sa ničomu inému, iba príprave na lietanie a samotnému lietaniu. Po 27 cvičných okruhoch, asi po 11 hodinách letov s inštruktorom, som letel prvýkrát sólo. Bolo to neopakovateľné. Vzlietnutie, ani let po okruhu nebol problém. Pri pristavaní som však nevedel čo mám skôr sledovať. Prístroje, alebo približujúcu sa zem a dráhu. Držal som lietadlo na správnej rýchlosti, uhle klesania, bol som už dostatočne nízko a začal priťahovať riadenie. Zrazu mi inštruktor z veže kričí neťahaj! Povoľ! Pristál som a zopakoval si okruh ešte raz. Po pristatí si ma zavolal riadiaci lietania. Prikázal mi iba vystrieť ruky pred seba. Keď videl, že sa mi netrasú, poslal ma "neslušne" preč."

Skryť Vypnúť reklamu

Neskôr nasledovali ďalšie samostatné lety, lety v skupinách, vzdušné boje, či navigačné lety. Ale aj akrobatické kúsky na albatrosoch, tzv. vyššia technika pilotáže. Sto desať hodín na nich odlietal. Letci z dnes najznámejšej slovenskej leteckej elity Biele albatrosy, sú Miroslavovými spolužiakmi. Teda aspoň niektorí. Nebyť zdravotných problémov, možno aj on by dnes s nimi vzlietal a očaroval návštevníkov leteckých dní. "Rok pred ukončením leteckej školy, sme prechádzali na nadzvukovú techniku. Jedno z vyšetrení znamenalo pre mňa aj koniec kariéry, pretože vojenský pilot, musí byť v perfektnom zdravotnom stave. Odporúčali mi prestúpiť na pozemný smer. Ale ako som mohol? Okúsil som čo lietanie. Už som nemohol "iba" starať sa o technický stav lietadiel, ako pozemný personál. Odišiel som zo školy. Vysokoškolské štúdium som neskôr absolvoval na technike v Košiciach," priznáva. Aj po rokoch si však dôkladne spomína na leteckú problematiku. A čo letecký ideál?"V čase mojich štúdií, letel do vesmíru Vladimír Remek. Na jednej z pražských prehliadok sme sa stretli. Nechcem povedať, že bol pre mňa vzorom, ale stretnutie s ním bol zvláštne. Sadol si vedľa mňa. Celkom normálny, priamy človek. Rozprávali sme snáď celú polhodinu. Nemal žiadne hviezdne maniere. Nie každý mal to šťastie, no ja som mal možnosť stretnúť sa s ním," dodáva na záver M. Fonfára.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  8. Vážení poslanci, to naozaj?
  9. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Vážení poslanci, to naozaj?
  3. Koniec čakania na kuriéra
  4. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  5. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  8. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  9. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  10. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 529
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 642
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 920
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 861
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 203
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 697
  7. Crème de la crème po slovensky 3 233
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 964
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 856
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kľúčovou zbraňou proti delta variantu koronavírusu je zaočkovanie obidvoma dávkami vakcíny.

Aktuálne je na Slovensku zaočkovaných 26 percent obyvateľstva.


5 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako sa bude vyvíjať pandémia.


a 2 ďalší 3 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop