mesta. Centrum dnes vyzerá ako obrovské parkovisko a prejsť historickým námestím bez rizika kolízie s autom je takmer nemožné.
"V súčasnosti sme v štádiu spracovávania projektovej dokumentácie na stavebné úpravy komunikácií a súbežne pracujeme na úprave parkovísk na Baštovej ulici a pri futbalovom štadióne. Spracovávame tiež projektovú dokumentáciu na nevyhnutnú zmenu dopravného značenia," upresnil aktuálny stav príprav na sfunkčnenie plánovanej pešej zóny vedúci oddelenia územného plánu, životného prostredia a stavebného poriadku Ladislav Faix.
Podľa jeho slov má projekt podporu obyvateľov, ktorí sa už dávnejšie domáhali eliminácie áut v centrálnej mestskej zóne. Projekt podporujú aj poslanci, čo potvrdili schválením poldruha milióna korún na pešiu zónu v mestskom rozpočte. Tie mesto použije na zriadenie dvoch otoční, nevyhnutné budú úpravy parkovísk a prvkov drobnej architektúry.
Kežmarok už v minulosti zažil pokus o vylúčenie dopravy z historického centra, ten sa však veľmi neosvedčil. Okrem negatívnych postojov podnikateľov, ktorí mali prevádzky na námestí, sa k zásadným chybám vtedajšieho pokusu pripočítala aj absencia vybavenosti zóny pre peších.
"Dnešný návrh prakticky kopíruje územie, na ktorom bola realizovaná prvá etapa rekonštrukcie historickej časti námestia. Snažíme sa tiež o to, aby bola pešia zóna čo najdostupnejšia, teda aby neboli veľké vzdialenosti od parkovísk," dodal L. Faix.
Podľa jeho slov je cieľom projektu tiež zatraktívnenie centra pre návštevníkov a postupná eliminácia prevádzok, ktoré by mohli nájsť umiestnenie v menej dopravne obmedzených častiach mesta. "Podľa doterajších rokovaní by dokonca mesto dokázalo podporiť podnikateľov, ktorí prevádzku zatraktívnia pre turistický ruch," naznačil osud prevádzok, ktoré nemajú v historickom centre opodstatnenie.
"Nemyslím si, že by táto mini zóna výrazne skomplikovala život podnikateľom z námestia. Podstatné je, aby projekt dobre riešil parkovacie plochy. Pešia zóna môže pomôcť aj v tom, že námestie bude atraktívnejšie a čistejšie," uviedol podnikateľ František Mikulášik, ktorý má prevádzku práve na centrálnom námestí.
Ani poslanec mestského zastupiteľstva Martin Gallik, člen komisie cestovného ruchu a regionálneho rozvoja, ktorá iniciovala návrh na skúšobné zavedenie zóny, nemá obavy z negatívneho prijatia eliminácie dopravy. "My sme navrhli, aby sme po letnej sezóne vyhodnotili prínos pešej zóny, vypočuli si pripomienky občanov, podnikateľov i návštevníkov mesta a podľa nich vylepšili fungovanie zóny do budúcnosti," uviedol M. Gallik.
Plánovaná pešia zóna bude neprejazdná, s vjazdom aj výjazdom len v jednom mieste. Prípustné bude len zásobovanie autami v presne vymedzených časoch ráno a podvečer. Hoci čas už Kežmarčanov tlačí, tí sú presvedčení, že letnú turistickú sezónu stihnú uvítať s funkčnou pešou zónou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš