februára. Úvahy sa objavovali aj skôr, až v tomto roku sa však zintenzívnili rokovania medzi prevádzkovateľmi dopravy. Mesto Prešov bolo oslovené s možnosťou zapojiť sa do integrovaného systému dopravy Železničnou spoločnosťou Košice. Teraz sa uskutočnilo druhé kolo rokovaní, ktorého sa zúčastnili aj predstavitelia SAD Prešov a odboru dopravy Úradu Prešovského samosprávneho kraja, téma verejnej dopravy bola aj jedným bodom rokovania županov a primátorov Prešova a Košíc.
Podľa slov prešovského primátora Milana Benča by rokovania mali pokračovať pravdepodobne 31. marca, aj s účasťou prešovskej i košickej SAD-ky. Autobusoví prepravcovia teda záujem prejavili. "Samozrejme, s určitými obmedzeniami vo vzťahu k železniciam, pretože nemá to byť tak, že by sme pomáhali uberať si cestujúcich, ale zvýšiť podiel cestujúcich vo verejnej doprave," povedal Benč. Cieľom je, ako dodal, vybudovanie lacnejšieho dopravný systém, ktorý nemôže byť vybudovaný na úkor niektorého z dopravcov. V praxi by integrovaný systém dopravy znamenal, že napríklad obyvateľ z niektorej koncovej obce sabinovského regiónu mohol dostať na jeden časový lístok rôznymi vozidlami (SAD, MHD, vlakom) až do železiarní v Košiciach. Predpokladom systému je zjednotenie čipových kariet a ich systémov. "Náš dopravný podnik má na tento rok v pláne zavedenie časových lístkov," doplnil Benč.
Snaha o vybudovanie lacnejšieho dopravného systému je logická. Dopravný podnik meste Prešov nedávno znížil stav svojich zamestnancov. Podľa primátora nemožno udržať zamestnanosť pri poklese hromadnej dopravy. Napríklad nemecký Remscheid, partnerské mesto Prešova, má 130-tisíc obyvateľov, je teda porovnateľné s metropolou Šariša (má 93-tisíc obyvateľov, MHD však chodí aj do niektorých obcí). Pritom tamojší dopravný podnik prepraví ročne 80 miliónov pasažierov, kým prešovský zhruba 38 miliónov. V roku 1989 to bolo 54 miliónov, pokles je teda zjavný. "A to v prípade Remscheidu hovoríme o Nemecku, kde pomaly každý má osobné auto. Po jednom sa ale jednom nevyvážajú," uviedol prešovský primátor, ktorý verí, že ak sa pripraví integrovaný systém dopravy, môže "dať zľavy, možnosti, aby viac využívali verejnú dopravu". Termín, kedy by spoločný systém verejnej dopravy mohol začať fungovať nie je jasný. Najskôr je to však možné, ak by sa nevyskytli žiadne komplikácie, v decembri tohto roku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš