súčasťou je aj najväčší až 150-tisícový nedoplatok. Platová disciplína niektorých neplatičov sa už niekoľko rokov nezlepšila. Pretrvávajúce problémy a opatrenia, ktoré vedenie BHMK už voči nedisciplinovaným zákazníkom uskutočňuje, približuje riaditeľ podniku Július Macula.
"Treba povedať, že v tomto čísle sú zarátané všetky nedoplatky. To znamená niekoľko korunové, ako aj tie najvyššie. Tie však tvoria iba malé percento. Poväčšine ide o vlastníkov bytov. Nájomné byty v správe BHMK tvoria nepatrnú čiastku, no vo finančnom vyjadrení sa práve tie podieľajú vysokým percentom na dlhu. Ide najmä o byty na Baníckej štvrti. Nedoplatky tu tvoria viac ako polovicu z päť miliónového dlhu. Suma mesačne narastá o 30-tisíc korún. Na druhej strane, však títo nájomníci nedostávajú takmer žiadne služby. Neplatia nájomné a tým pádom sa vôbec neprevádza údržba ich bytov. Preto vyzerajú tak ako vyzerajú. I keď je to predovšetkým dôsledok ich prístupu k bývaniu. Ďalšia polovica záväzku sú nedoplatky ostatných bytov a zhruba polovica z toho tvorí nedoplatok za vyúčtovanie z uplynulých období."
V úvode roka občania obdržali nové platobné výmery. V nich sa už odzrkadlil nárast energií a poskytovaných služieb. Neočakávate, že to ešte viac prehĺbi platovú neschopnosť obyvateľov?
"Nejedná sa o podstatné zvýšenie. Nárast v teple sa pohyboval okolo 5 percent, u vody zasa o 30 percent. Vo finančnom vyjadrení je to relatívne málo. Najvyššia položka je za kúrenie a ohrev teplej vody. Iba základné nájomné išlo o čosi vyššie. Najväčší problém skôr vidím u skalných neplatičov. Je to však aj otázka existujúcej legislatívy. Tá drží ochrannú ruku nad nájomnými bytmi. Samotné vymáhanie nedoplatkov, tak ako aj vymožiteľnosť práva, je veľmi nízka. Nie je problém vypovedať nájom či na nájomníka po roku súdnych konaní získať povolenie k jeho vysťahovaniu. Problém je v zabezpečení náhradného bývania. Náhradné byty ako také nemáme. Tu to všetko stroskotáva. Minulého roku sme tak vysťahovali niekoľko nájomníkov. Tí však nemali prakticky nič. Zostáva po nich dlžoba v značnej výške, ale tie peniaze sú absolútne nenávratné. Ani exekučne konanie, v dôsledku ich nemajetnosti, nič nerieši. V týchto prípadoch dávame návrh na zastavenie konania, pretože náklady sa tým ešte viac zvyšujú."
Nedoplatky na Baníckej štvrti mesačne narastajú. Zvyšuje sa tým aj dlh voči mestu. Aké konkrétne kroky bytové hospodárstvo podniká?
"Banícka štvrť je špecifický problém. Momentálne nie sme schopní tento stav zvrátiť. Je podaných niekoľko trestných oznámení, ale zatiaľ bez úspechu. V minulosti to bolo o čosi lepšie. Využívali sme inštitút tzv. osobitného príjemcu. Časť sociálnych dávok sa prostredníctvom okresného úradu dostávala priamo na náš účet. Zhruba polovica ľudí na Baníckej štvrti platila. Neskôr táto možnosť zanikla. V súčasnosti platia asi tak dvaja traja ľudia."
Polovica dlhu pripadá na vlastníkov bytov. Voči ním je možné uplatniť exekučné konanie. Ako postupujete v týchto prípadoch?
"Došlo k určitým zmenám v exekučnom konaní. Exekútor môže byt predať aj vtedy, keď je dlžoba iba napr. tisíc korún. Samozrejme k tomu nebudeme pristupovať. Avšak máme tu viacerých vlastníkov, u ktorých dôjde pravdepodobne k odpredaju bytu cez exekútora. Ak niekoho tri roky upozorňujeme, dotyčný neplatí a dlžná suma sa zvyšuje, nedá sa nič robiť. Títo ľudia už v krátkej dobe dostanú výzvu od exekútora. Ten im môže byt odpredať v dražbe. Je to veľmi drastické opatrenie, no nie je možné, aby sa niekto spoliehal na to, že za neho bude platiť niekto iný. Exekučné konanie je iba akýmsi vyvrcholením. Predchádza mu niekoľko upomienok. Nasleduje návrh na vydanie platobného rozkazu a upomienka, kde dotyčnému navrhujeme vydanie tohto rozkazu a upozorníme ho aj na súdnu žalobu. Ten má možnosť do 14 dní dlžobu uhradiť. Keď si túto povinnosť splní, návrh na platobný rozkaz stiahneme. Práve tento postup sa nám najviac osvedčil. Podarilo sa nám tak vymôcť i niekoľkoročné pohľadávky. V súčasnosti žaloby podávame po ročnom zúčtovaní zálohových platieb. Po uplynutí lehoty na splatenie vyúčtovania, pristúpime k žalovaniu dlžnej sumy. Ak ani toto nepomôže, prebieha návrh na exekučne konanie."
Bytové hospodárstvo v súčasnosti spravuje 1 100 bytov, z nich väčšina je v osobnom vlastníctve. Existujúci dlh sa negatívne odráža aj na výsledkoch. Dá sa pri týchto číslach hovoriť o ziskovom hospodárení?
"Je to začarovaný kruh. V minulosti vznikol niekoľko miliónový dlh na teple, ktorý nie sme schopní dobehnúť. Je to dlhodobá záležitosť. Nevyvíjame rozsiahlu podnikateľskú činnosť. Máme voľné finančné prostriedky na prevádzkové náklady a na vytvorenie minimálneho zisku. Úhrady nie sú také, aké by mali byť. Penalizácia od dodávateľov, či likvidácia restov z minulosti, znamená, že hospodárime niekedy s nulou. Ten zisk sa takmer nevytvára. Samostatnou kapitolou sú aj nevymožiteľné pohľadávky. Sú ťarchou a najviac skresľujú výsledky hospodárenia."
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš