M. Kováč nebol prvým slovenským prezidentom
V denníku Korzár číslo 30 zo dňa 6. 2. na strane 3 som sa dočítal: "Prvý prezident Slovenskej republiky Michal Kováč vie, koho nebude voliť." Pozastavil som sa nad tým, pretože k tomu, že M. Kováč bol prvým prezidentom SR, som sa nijako dopracovať nemohol, lebo historické skutočnosti sú takéto: prvým prezidentom SR bol dr. Jozef Tiso, zvolený 26. 10. 1939, druhým prezidentom bol Ing. Michal Kováč, zvolený 15. 2. 1993 a tretím prezidentom je Ing. Rudolf Schuster, zvolený 29. 5. 1999. Každý bol zvolený podľa ústavného zákona. Toto sú historické fakty, ktoré sa nedajú dodatočne meniť. V tomto roku budeme voliť štvrtého prezidenta SR.
Dejiny Slovenska sú mojím "koníčkom", preto by som bol veľmi rád, keby som poznal vaše dôvody fakty, na základe ktorých píšete o M. Kováčovi ako o prvom prezidentovi SR.
Anton Lampert, T. Lomnica
Dopravné značenie
Ak sa vydáte cestou od Vysokých Tatier cez Poprad smerom na Košice, prechádzate hneď za Popradom stredom jednej obce, kde je veľké parkovisko a v čase obeda množstvo nákladných áut s prívesmi a neraz aj s nebezpečným nákladom. Všetko beriem každé auto má posádku a tá má právo na obed. A v tej obci sú obedy naozaj ako sa patrí! Lenže lenže... Je tu aj prístrešok pre cestujúcich SAD, ktorý si z času na čas návštevníci obce mýlia s verejnými záchodmi a svoju biologickú potrebu robia na zadnú stranu prístrešku. To vidí každý, kto tadiaľ prechádza vidia to aj poslanci, aj starosta, vidia to tí, čo idú na autobus... Nič sa však nedeje a život plynie ďalej.
Pravdou je aj skutočnosť, že je tu zlé dopravné značenie. Veľké motorové vozidlá, vychádzajúce na hlavnú cestu nie raz pozabudnú dať prednosť vozidlám, idúcim miestnou komunikáciou a nehovoriac o tom, že ani vozidlám, ktoré prichádzajú z hlavnej cesty s odbočením do obce prednosť nedajú. Je to neduh, o ktorom každý vie, ale nikto nič nerobí. A tak tu pribúda dopravných nehôd a rodinných tragédií!
Myslím si, že vec by aspoň čiastočne vyriešili isté predpisy napríklad STOP na parkovisku, retardér cez miestnu komunikáciu a prechody pre chodcov. Nehôd by bolo menej, deti, ktoré tadiaľ prechádzajú, by mali istotu, že sa nič nestane. Uvažoval už niekto napríklad o mýtnom či automate za parkovanie? Z týchto peňazí by sa dali riešiť veci, týkajúce sa dopravy i poriadku.
K. R., Hozelec
Malý problém občana Novoveskej Huty
Vonku šantí v plnej paráde zima a mne začínajú hlavou víriť priam hororové myšlienky. Čo len bude s nami, obyvateľmi Novoveskej Huty, až sa začne topiť sneh. Všade budú neprekonateľné kaluže a keď nám bude treba ísť do Spišskej Novej Vsi, tak Hutňan v zablatených topánkach vystúpi v meste z autobusu. Veď si budem pripadať, ako keby som prišiel maštale do obývačky. A tak mi napadlo jedno riešenie - prezuváreň. Na námestíčku v Hute stačí postaviť búdu a v nej skrinky. Tam by sme sa prezuli a do mesta prišli ako ľudia. Ja viem, mesto by malo náklady. No určite by boli menšie, ako na opravu ciest požadovaný a už v samom zárodku zamietnutý jeden milión. Možno, že v Hute je plánovaný autokrosový areál a ja o tom neviem. Spomínam si na výrok jedného pána, ktorému ležalo na srdci, aby si ženy v Spišskej Novej Vsi nepoškodili na dlažbe v meste podpätky na lodičkách. Ženy v Hute majú iné problémy - s akými vysokými sárami si majú kúpiť čižmy...
Rudo Mikolaj, Novoveská Huta
Koncom januára ožila školská záhrada pri ZŠ na Javorovej ulici v Spišskej Novej Vsi rozprávkovými bytosťami a inými maskami. Rozradostené deti v maskách spolu s učiteľmi, rodičmi a starými rodičmi prešli chrípke cez rozum a urobili si karneval na snehu. Masky prispôsobili prostrediu, proti zime bojovali tancom, teplým čajom a rôznymi hrami. Porota, ktorá vyhodnocovala masky, mala ťažkú úlohu. Víťazkou sa stala Tamara Holečková z I. A, na druhom mieste sa umiestnila Aneta Krokkerová zo IV. A a tretia bola Zuzana Šoltýsová z rovnakej triedy.
Mgr. D. Dingová, Spišská Nová Ves
Je anketa obrazom reality?
Anketa o zimnej údržbe ciest v Gelnici (príloha Spiš, 27. 1. 2004) je robená rovnakým spôsobom ako televízna relácia aj Múdry schybí, ktorej autori si vyberajú také typy oslovených, o ktorých vopred vedia, že splnia ich zámer. Naviac traja zo štyroch opýtaných, ktorí sa v ankete vyjadrili o úrovni zimnej údržby, nie sú obyvateľmi Gelnice. Údržbu gelnických ciest majú na starosti Technické služby mesta. Riadia sa operačným plánom, ktorý okrem iného určuje aj presný časový rozpis údržby jednotlivých ciest a ten je Technickými službami dodržiavaný. Je samozrejmé, že nie každá vločka je odprataná v okamihu svojho spadnutia na zem, ale všetky cesty sú v priebehu dňa ošetrené, podobne aj chodníky. Od roku 2000 investovalo mesto do rekonštrukcie mestských komunikácií 12 miliónov korún, čo je suma na kompletnú rekonštrukciu jednej celej cesty a najnutnejších úprav najmä ciest blízko centra. Konfigurácia terénu spôsobuje, že jednotlivé časti mesta nie sú stavebne zrastené, čo logicky zvyšuje nároky na investície do ciest (mesto zatiaľ nemá rozpočet ako San Francisco). To, že sa na cestách šmýka, je dôsledkom fyziky. Veľké výkyvy teplôt spôsobujú námrazu a zľadovatelosť na celom Slovensku.
Mgr. Štefan Michalov, hlavný kontrolór mesta Gelnica
Autor: Počítač je na vine?
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš