6. februára vyrúbala pracovná čata 17 agátov a dva javory, rastúce na Radlinského ulici pri plote, oddeľujúcom železničnú trať od ulice s rodinnými domami. Oproti stojaci rodinný dom, v ktorom pisateľka býva, je tak vystavený hluku a prachu od železničnej trate pred ktorým ho stromy doposiaľ čiastočne chránili.
"Podľa zákona o ochrane prírody a krajiny súhlas na výrub drevín sa môže v odôvodnených prípadoch vydať len po posúdení ekologických a estetických funkcií dreviny a vplyvov na zdravie človeka a po vyznačení dreviny určenej na výrub. Táto podmienka nebola splnená, lebo teraz už vyrúbané dreviny mali výšku 8 až 10 metrov, plnili dôležitú estetickú funkciu, ale hlavne zdravotnú - boli to dôležité protihlukové a protiprašné zábrany a ich odstránením sa znížila kvalita spokojného života obyvateľov domu na Radlinského ulici 1, ktorý je od železničnej trate vzdialený len 8-10 metrov a všetok hluk a prach od železničnej trate dopadá priamo na objekt. Neviem, akí sú pseudoodborníci na mestskom úrade, keď dajú súhlas na výrub bez zváženia všetkých okolností," píše K. Škovránková v otvorenom liste.
Podľa jej názoru bol výrub nelegálny. Škodu, ktorá tým vznikla, vyčísľuje na 91-tisíc korún. problém sa podľa jej názoru mal riešiť tak ako doteraz - každoročným zrezávaním konárov, aby nezasahovali do trate. Sťažovateľka apeluje na všetkých Novovešťanov, aby sa zaoberali problematikou zelene v meste, pretože jej úbytok na negatívne dopady na ľudí.
Mestský úrad na vec iný názor. Podľa stanoviska, ktoré nám poslal vedúci oddelenia komunálneho servisu Ing. Marián Kalafut, je sťažnosť K. Škovránkovej neopodstatnená. "Mesto na základe žiadosti Železníc SR vydalo súhlasné stanovisko na výrub stromov rastúcich mimo lesa v počte 20 kusov agát biely na parcele, vlastníkom ktorej sú ŽSR. Ako dôvod uvádza žiadateľ ohrozenie bezpečnej prevádzky z dôvodu zásahu tejto zelene do trakčného vedenia," informoval M. Kalafut. Ako ďalej uvádza, obhliadka priamo na mieste za účasti pracovníka oddelenia komunálneho servisu a ŽSR potvrdila oprávnenosť podanej žiadosti. M. Kalafut upozorňuje na platný zákon o dráhach, ktorý v paragrafe 8 hovorí o ochrannom pásme dráhy. Podľa tohto paragrafu je vlastník povinný odstrániť stromy, kry a iné porasty alebo prekážky tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť dopravy na dráhe. Toľko hovorí zákon. Kto má v tomto spore pravdu, či sťažovateľka z Radlinského ulice alebo mestskí úradníci - o tom bude rozhodovať Obvodný úrad životného prostredia v Spišskej Novej Vsi, ktorý dostal list K. Škovránkovej ako podnet.
Autor: top
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš