závodu Ján Čerkala oba certifikáty včera oficiálne prevzal z rúk Juraja Kramara zo spoločnosti Det Norske Veritas (DNV). Táto medzinárodná spoločnosť so 140-ročnou tradíciou služieb v oblasti certifikácie má zastúpenie aj na Slovensku a vykonávala audit. Realizoval sa nielen v Pivovare Šariš, ale súčasne vo všetkých českých pivovaroch skupiny Plzenský Prazdroj. "Sú to vstupenky do prvej ligy na svetovom trhu," povedal Kramara pri odovzdávaní dokumentov, ktoré potvrdzujú, že v spoločnosti je úspešne zavedený systém riadenia kvality a ochrany životného prostredia podľa medzinárodných noriem ISO. Ich platnosť je stanovená na tri roky, ale každý rok budú audítori overovať funkčnosť systémov riadenia.
Pri hodnotení predaja sa manažment, na rozdiel od iných slovenských pivovarníkov, ktorí hovoria o zhruba 14-percentnom poklese spotreby piva, nesťažoval na úroveň odbytu na pivnom trhu. Naopak, ako zdôraznil Čerkala, rok 2003 skončili s rekordným objemom predaja, čo je 1,3 milióna hektolitrov. Ide o 4,3- percentné zvýšenie oproti predchádzajúcemu roku. "Ide o najvyšší objem predaja v celej 36-ročnej histórii Pivovaru Šariš, hoci v dôsledku zvyšovania spotrebných daní z piva sme tiež zaznamenali medziročný pokles o 3,9 percenta," konštatoval.
Posledných 5 rokov sa Pivovar Šariš značne modernizoval. Investície spoločnosti SABMiller od vstupu do Pivovaru Šariš patria s objemom 1,5 miliardy korún medzi najvyššie na Slovensku a smerovali do obnovy technológie. Zaujímalo nás preto, v akej výške a na aký účel sú naplánované tohtoročné investície. "Pôjde o vyše 460 miliónov korún. Zhruba 100 bude smerovať na stáčacie linky, aby sme zvýšili kvalitu produkcie. Podstatnú časť prostriedkov vložíme do obnovy tepelného hospodárstva. Kotolňa je už na hranici životnosti, ale investovať budeme aj do marketingu, na nové autá a zhruba 8 miliónov pôjde do skvalitnenia ľudských zdrojov, teda na výcvikové tréningy zamestnancov," upresnil manažér Pivovaru Šariš. Nie je síce žiadnym tajomstvom, že šarišský závod patrí k stabilným zamestnávateľom v regióne, ktorý aj vlani prijal 100 pracovníkov, ale zaujalo nás, že zo súčasných 494 zamestnancov len 203 pracuje vo výrobe. Oveľa silnejšie zastúpenie majú operátori výroby, obchodníci a distributéri.
Na vstup do EÚ sú vraj pripravení. Vzhľadom na to, že cena piva je oproti európskym pomerne nízka, neobávajú sa, že by sa zvýšil import na Slovensko z iných krajín. "Sme bez obáv. Výroba a kvalita je na špičke a vstup do EÚ môže cenu pozitívne ovplyvniť," uviedol obchodný manažér Karol Ponesz. Dodal, že predaj sa sústreďuje predovšetkým na domáci trh a export nie je prioritou. Jedinou krajinou, kde vyvážajú šarišské pivo je USA. Mimochodom, Šariš sa po dvoch rokoch na tamojšom trhu stal vyhľadávanejším než české pivo a čo je zaujímavé, je jedným z najdrahších. Doteraz vyviezli do 12 štátov USA 300 hektolitrov a evidujú nové objednávky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš