Sabinova, nebola len spoločenskou udalosťou. V skutočnosti sa navzájom informovali o situácii v doprave a problémoch, ktoré budú musieť spoločnými silami vyriešiť.
S primátorom Prešova Milanom Benčom napríklad hovorili o požiadavke cestujúcej verejnosti, aby na niektorých zastávkach MHD mohli zastavovať aj autobusy SAD. Hoci manažment o také povolenie mesto vlani žiadal, dostal zamietavé stanovisko. S primátorom Giraltoviec Jánom Rubisom rozoberali problém predaja lístkov v centre mesta. Teraz sú dostupné len v garážach tamojšej stanice, čo je nevyhovujúce a vedenie SAD má záujem na tom, aby boli pre cestujúcich dostupnejšie. Hľadali preto vhodný priestorový kompromis.
Vari najzávažnejší problém je však so stanicou v Lipanoch. "Je to otázka vysporiadania majetku medzi železnicami, nami a mestom Lipany. Pozemok patrí Železniciam SR, asfalt na ceste patrí mestu a my sme používateľom stanice. Hľadali sme východisko. Riešením by bolo, keby mesto kúpilo stanicu a dalo nám ju do prenájmu, ale zatiaľ to bola diskusia len v teoretickej rovine," uviedol Biroš.
Hovorili tiež o vlaňajšom doplnení vozového parku. SAD-ka totiž kúpila ďalších 18 autobusov v hodnote 102 miliónov korún. Priemerný vek parku s 240 vozidlami sa tak znížil z 12 na 10 rokov. "Najazdili sme 17,5 milióna kilometrov a prepravili 21,8 milióna ľudí. Na zľavách nám dlh voči samosprávnemu kraju ostal v hodnote 17 miliónov korún, čo je oproti roku 2002, kedy sme mali 30 miliónov, trochu lepšie. Nebolo to tým, že nám dali viac peňazí, ale cestovalo menej osôb. Predbežný hospodársky výsledok za rok 2003 po zdanení bude kladný, okolo 800-tisíc korún," konkretizoval generálny riaditeľ.
Na otázku, kedy podpíšu s Prešovským samosprávnym krajom zmluvu na rok 2004 o preprave osôb vo verejnom záujme za zľavy, teda pre dôchodcov a študentov, reagoval, že predbežný termín je do konca marca. Podľa neho je však situcáia stále rovnaká - SAD dotuje štátnu politiku v sociálnej oblasti. Zisk zo zahraničných liniek im totiž zhltne deficit za zľavy, ktoré nie sú vykryté.
Zvažuje manažment ďalšiu stratégiu hospodárenia po tohtoročnom zvýšení spotrebnej dane za minerálne oleje, ktorá sa očakáva v marci? "Zatiaľ nie. Veľa nemôžeme urobiť. Musíme dodržiavať zákon a nanajvýš môžeme zvýšiť cestovné na zahraničných a diaľkových linkách. Možno budeme musieť opäť redukovať niektoré spoje."
Nevylúčil, že vzhľadom k rastu výdavkov sa časom budú musieť všetky samosprávy podieľať na spolufinancovaní zabezpečenia verejnej dopravy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš