95 percent neoprávnených volaní. „Telefonáty sú zavádzajúce, vulgárne, väčšinou ich realizujú deti a Rómovia, častokrát z kradnutých mobilných telefónov," informoval novinárov vedúci odboru civilnej ochrany Krajského úradu v Prešove Ladislav Hric.
Integrovaný záchranný systém funguje na princípe volania občanov v kritickej situácii len na jedno telefónne číslo. Operátori, v priestoroch krajského úradu privolajú na miesto problému, ktoré zadá volajúci, políciu, hasičov, rýchlu zdravotnú pomoc (RZP), v prípade potreby aj iné záchranné zložky. Podľa Hricových slov sa však mnohokrát stane, že pomoc príde na udané miesto problému alebo nešťastia zbytočne. Naposledy v noci na pondelok zavolal na linku 112 ktosi z Popradského okresu a žiadal sanitku k pôrodu. Po príchode na miesto, ktoré žiadateľ uviedol pracovníci rýchlej zdravotnej pomoci zistili, že sa žiaden pôrod nekoná. Počas tej istej noci zaznamenali 2 014 tiesňových volaní, za dvadsaťštyri hodín 2 231 tiesňových volaní, z toho neoprávnených bolo až 98 percent. „Oprávnené bolo len volanie hasičov, v jednom prípade, ako aj jeden zásah polície a dvanásť zásahov rýchlej zdravotnej pomoci," uviedol L. Hric. Počas októbra evidovali v Prešovskom kraji 78 181 hovorov na linku tiesňového volania 112, z ktorých až 98, 9 percenta nebolo oprávnených.
Je potrebné pripomenúť, že zábava telefónovaním na tiesňové číslo nielenže zbytočne vyháňa do terénu ochranné zložky a ľudí, ktorí tam pracujú neraz ja v dvanásťhodinových službách, ale navyše sa môže stať, že práve v tom čase niekto naozaj potrebuje pomoc a nemôže sa dovolať. Na druhej strane integrovaný záchranný systém sa ukázal myšlienkovo síce dobrý, ale technicky nedotiahnutý do konca. Vo viacerých prípadoch totiž zlyhala komunikácia medzi žiadateľom a operátormi a záchranné zložky prišli na úplne iné miesto.
Autor: kam
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš