Riaditeľ SSC sa bráni tvrdeniu, že nehospodárne nakladá s financiami
Vranov nad Topľou - Nakoľko sa v týchto dňoch vo Vranove rozšírila búrka dezinformácií o finančnej situácii v Slovenskej správe ciest (SSC) Vranov n/T, považujem za nutné informovať verejnosť a prednostu okresného úradu Igora Pribulu, ktorý sa v minulosti o SSC nikdy tak vehementne nezaujímal ako v súčasnom období, o reálnej situácii a hlavne efektívnosti využívania finančných prostriedkov. Pán Pribula informoval verejnosť prostredníctvom Prešovského denníka Korzára 8. novembra, že vedenie SSC Vranov n/T nehospodárne nakladá s finančnými prostriedkami.
Vplyvom cestnej premávky a hlavne drsných zimných klimatických podmienok bolo nevyhnutné zabezpečiť včasné odstraňovanie výtlkov aj v zimnom období. Boli úseky, ktorých stavebný stav bol už havarijný. Bola ohrozená plynulosť, ale hlavne bezpečnosť cestnej premávky. Z tohto dôvodu musela SSC kritickú situáciu riešiť nákupom drahej obaľovanej zmesi za studená v minimálnom množstve 21 ton za 134 tisíc korún. Nemalé náklady nás stála aj doprava zo Zvolena.
Hneď v jarnom období aj napriek nízkemu rozpočtu musela organizácia pre zabezpečenie bezpečnosti cestnej premávky vykonať veľkoplošné vysprávky pokládkou živičného krytu, nakoľko klasická údržba vysprávkami výtlkov bola neefektívna. Odsúvanie tejto celoplošnej úpravy by v ďalšom období iba zvýšila problémovosť bezpečnosti premávky a nakoniec aj zvýšené finančné náklady na neskoršie opravy. Veľkoplošné vysprávky sa vykonali hlavne na cestách II. a III. triedy v celkovej finančnej čiastke 3,851 milióna korún. Ani táto čiastka však nepostačovala zabezpečiť potrebnú údržbu ciest, ktoré sú v kritickom stave, ktorý nemožno odstrániť bežnou údržbou a ktoré sú oprávnene podrobované neustálej kritike.
S komplexnou opravou ciest v Sedliskách, Továrnom a Nižnom Hrabovci sa započalo až koncom septembra, pretože až v tomto čase nám z úrovne Generálneho riaditeľstva (GR) SSC Bratislava boli opravy týchto ciest dané do plánu opráv a poukázané finančné prostriedky. Neviem si predstaviť, ako by tieto cesty vyzerali v septembri až by na nich nebola v jarných mesiacoch urobená vysprávka výtlkov. V pláne opráv ciest pre rok 2003 SSC Vranov požiadala GR SSC Bratislava o pridelenie finančných prostriedkov v celkovom objeme 33,2 milióna korún. Pridelených však bolo iba 9,4 milióna korún.
Dňa 25. apríla roku 203 sme na GR SSC nahlásili havarijný stav cesty č. 557 za obcou Sedliská (prieťah cez les), na ktorej došlo k sadnutiu vozovky. Kritické miesta sa nachádzajú nad zrázom s hĺbkou 10 - 20 metrov, čo môže viesť k odtrhnutiu vozovky a zosuvom, keď v minulom období takéto zosuvy už boli. Tento havarijný stav SSC Vranov riešila provizórne - drevenými zábranami v lesnom poraste a zásypom lomovým kameňom a zeminou. Na odstránenie havarijného stavu na tejto ceste je potrebné riešiť tieto miesta oporným múrom v celkovej dĺžke okolo 100 metrov s finančným nákladom v súčasných cenách zhruba 10 miliónov korún.
V rámci vodorovného dopravného značenia SSC realizovala dodávateľským spôsobom deliace a vodiace čiary vo výške 2,554 milióna korún. Táto suma by sa zvýšila o 1,1 milióna korún, ak by sme vodiace čiary realizovali v predpísanej šírke 25 centimetrov a na ceste č. 15 smerom na rekreačnú oblasť Domaša sa pre nedostatok finančných prostriedkov vodiace čiary vôbec nerealizovali. Ďalšie nevyhnutné náklady boli použité na obnovu zvislého dopravného značenia. Sú to hlavne náklady spojené s vandalizmom, dopravnými nehodami, ale hlavne krádežou a ich odpredajom do Zberných surovín. Iba prednedávnom nám v noci ukradli všetky dopravné značky na križovatke pred obcou Továrne. Bez obnovy dopravných značiek by bola ohrozená bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Za 10 mesiacov tohto roku nám ukradli a poškodili značky v hodnote 500 tisíc korún.
Zastaralosť strojového parku spôsobuje problémy súvisiace so zvyšovaním poruchovosti strojov a tým aj zvyšovaním nákladov. Len za 9 mesiacov tohto roku bolo na náhradné diely potrebných vyše jedného milióna korún. Zimná údržba ciest sa podieľa z celkových doterajších nákladov v tomto roku 40 percentami. Vysoké náklady vytvára posyp vozoviek inertným a chemickým materiálom. Naša SSC spravuje 322,4 km ciest, na ich zimnú údržbu je potrebných okolo 5 - 6 miliónov korún. Nemalé finančné náklady potrebujeme aj na letnú údržbu hlavne na kosenie priekop a odstraňovanie bahna z priekop a ciest po letných búrkach. Zároveň chcem ubezpečiť občanov okresu Vranov nad Topľou, že zimná služba bude zabezpečovaná v plnom rozsahu. Preto sa pýtam p. Pribulu, či tieto finančné prostriedky boli nehospodárne vynaložené?
Martin Fazekaš, riaditeľ Správy a údržby, Slovenská správa ciest, Vranov nad Topľou
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš