s.) Slovenská automobilová doprava (SAD) uskutočnil kontrolu. Podľa slov primátora metropoly pod Tatrami Antona Danka Poprad má, ako jediné mesto v okolí, problémy s riadnym fungovaním mestskej hromadnej dopravy (MHD).
„SAD má zo zákona povinnosť zabezpečovať chod MHD. Chceme sa preto stretnúť s ministrom a požiadať ho, aby poslal do SAD-ky kontrolu. A keď nie kontrolu, tak aby sa pozrel na financovanie. Myslíme si totiž, že situácia v Poprade je kritická, ale v ostatných mestách to tak nie je. Preto sa pýtame, prečo práve v Poprade je taká situácia v MHD, aká je," konštatoval pre náš denník primátor.
Počas svojich nedávnych stretnutí s občanmi mestských častí Matejovce a Veľká musel prvý muž Popradu čeliť ostrej kritike práve na adresu nedostatku spojov MHD. Asi najviac problémov majú s dopravou Matejovčania. Tí majú do centra mesta najďalej, preto služby MHD využívajú najčastejšie. Ozývajú sa však aj obyvatelia Veľkej a Stráží. Podľa ľudí je najväčším problémom časté vymeškávanie spojov, nedostatočné pokrytie trás v čase špičky a nízka úroveň cestovania.
Ak ministerská kontrola nič nezistí, mesto je ochotné zakúpiť autobus. Ten však podľa A. Danka neposkytne SAD-ke, ale ponechá si ho pre vlastné účely.
„Pokiaľ vyjdú predaje nehnuteľností, ktoré sme nedávno v súťaži predávali, tak rozhodne jeden autobus kúpime a keď sa osvedčí, možno aj dva. Mesto si jednoducho musí nájsť na ich prevádzku peniaze. Rozhodne však nebudeme dávať financie priamo SAD," dodal primátor.
Posilniť a presmerovať niektoré existujúce spoje žiadali nedávno aj gymnazisti z Kukučínovej ulice. Približne 900 žiakov z klasického a bilingválneho gymnázia prostredníctvom svojich riaditeľov žiadalo, aby niektoré spoje smerovali z popradských sídlisk Juh a Západ cez železničnú a autobusovú stanicu pred školu a potom pokračovali do mestských častí Stráže, alebo Matejovce. Podľa slov riaditeľa gymnázia na Kukučínovej ulici Jána Verného, kritické je najmä ráno. Niektorí študenti zo vzdialenejších sídlisk musia do školy pešo „šliapať" aj vyše 30 minút.
Nový riaditeľ SAD Poprad Jozef Zgodava pre náš denník včera povedal, že po nástupe do funkcie si dal detailne zanalyzovať situáciu v popradskej MHD.
„Výsledky by som mať na stole v týchto dňoch. Faktom však je, že doterajšia strata na MHD za desať mesiacov roku 2003 je asi 1,6 milióna korún, ktorú nám nik nevykryje. Kým iné mestá v regióne, napríklad Svit alebo Kežmarok, aspoň sčasti MHD dotujú, Poprad nám nedáva na výkony ani korunu," uviedol riaditeľ.
Ako ďalej dodal, vedenie podniku musí presne rozanalyzovať skladbu cestujúcich v jednotlivých spojoch. Na 1,6 miliónovej strate sa totiž podieľajú tí cestujúci, ktorých SAD prepravuje so zľavami. Ide najmä o dôchodcov, študentov a zdravotne postihnutých občanov.
„Na budúci týždeň sa chcem stretnúť s pánom primátorom a chcem mu predložiť analýzu, koľko ľudí si uplatňuje rôzne zľavy," vysvetlil šéf popradskej SAD-ky.
Zgodavov predchodca na poste riaditeľa Michal Greguška hovoril o tom, že SAD nemá na dostatok autobusov, a aj tie, ktoré má, majú v priemere okolo 15 rokov. Od mesta pred časom žiadal, aby SAD zakúpilo autobus. Podľa slov J. Zgodavu je však autobusov dostatok, problémom je však ich technický stav.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš