samotný názov súťaže o najúspešnejšie podnikateľské subjekty v oblasti výroby a služieb pôsobiace na území mesta Prešov má svoju symboliku. Na jednej strane sa odvoláva na to, že v nej budú ocenení tí najlepší a na druhej je tu spojitosť s neďalekými opálovými baňami, ktoré charakterizujú okolie Prešova.
O cenu v šiestich kategóriách sa mohli uchádzať len firmy, ktoré pôsobia na území mesta a sú registrované v obchodnom registri Okresného súdu v Prešove, alebo na živnostenskom odbore okresného úradu. Podmienky boli náročné a preto viaceré firmy neprešli už cez prvé sito výberu. Museli totiž, okrem iného, preukázať aj to, že nemajú žiadne dlhy voči Sociálnej a zdravotným poisťovniam, daňovým úradom i mestu Prešov.
"Projekt štartoval z nuly, bez prostriedkov a mnohí možno ani neverili, že bude úspešný. Všetci, ktorí prijali spoluorganizátorskú úlohu, do realizácie vložili svoju profesionalitu aj nadšenie. Komisia aj odborní garanti zasadali vo svojom voľnom čase, bez honorára a mnoho tu urobili aj naši mediálni partneri, Prešovský denník Korzár a Rádio Východ," povedala nám v predvečer finálového večera za hlavných organizátorov riaditeľka Východ Media s. r. o. Jana Bubenková.
Spoluorganizátori, ako je Krajská rada Združenia podnikateľov Slovenska v Prešove, Regionálne poradenské a informačné centrum v Prešove, agentúra Image, mesto Prešov a odborný garant súťaže z Prešovskej univerzity Peter Kuzmišin urobili veľký kus práce, aby dnešný večer splnil ich očakávania aj cieľ, ktorý od začiatku sledovali.
Áno, je to tak. Projekt bude mať úspešnú bodku. V nádhernom prostredí historickej budovy Divadla Jonáša Záborského po Image módnej show sa verejnosť dozvie viac o konkrétnych nominantoch aj ocenených. Prezradíme, že odborná komisia vybrala v štyroch kategóriách šesť firiem. Koľkí si z DJZ napokon odnesú cenu, je zatiaľ tajomstvom.
V kategórii Prosperita, kde podstatným kritériom hodnotenia boli ekonomické ukazovatele, boli štyri podkategórie. Išlo o výrobu pre subjekty do 49 zamestnancov a v tej sa nominantmi stali spoločnosť Cofin, a. s., Prešov s polygrafickou výrobou a Ingmetal Prešov so strojárskou výrobou. Spomedzi subjektov nad 50 zamestnancov komisia vybrala spoločnosť Regada, s. r. o., Prešov, ktorá sa zoberá výrobou strojov a prístrojov v oblasti strojárenstva a Elektroplast známy spracovaním a výrobou tovaru z plastu. Druhú podkategóriu -služby - nehodnotili, lebo prihlásené firmy nesplnili podmienky.
V kategórii Inovácia boli tiež dve podkategórie. V prvej išlo o inovatívny výrobok a v nej komisia odporučila na ocenenie tiež dve firmy. Minerálne vody, a. s., Prešov za inováciu v oblasti balenia minerálnej vody Baldovská, nové PET balenia 2, 1,5 a 0,5 litra a novú etiketu. Druhým nominantom sa opäť stala Regada za elektrický servopohon priamočiary, teda predstaviteľa elektronizovaného radu servopohonov, s novými úžitkovými vlastnosťami.
V podkategórii Inovácia - služba sa nominantom stalo ANT Kardiofitness za najkomplexnejšiu ponuku telovýchovných služieb a regenerácie v Prešove. Je to prvé špecializované fitness centrum pre zdravotne a telesne postihnutých. Napríklad ako jediní používajú Feldenkraisovu metódu.
Ocenené subjekty získajú originálny certifikát, na ktorý bol použitý ručne vyrobený papier s vizuálom loga súťaže, do ktorého je vložené opálové zrnko vo veľkosti perly. Osobitnú cenu venuje primátor mesta Prešov Milan Benč jednému z ocenených nominantov, ktorý sa prezentoval v súťaži ako najlepší podnikateľský subjekt v Prešove pri zohľadnení viacerých kritérií. Autorkou výtvarného návrhu tejto ceny je konateľka agentúry Image Anna Nagyová.
"Keď som sa dozvedela, že primátor udelí jednému z podnikateľov zvláštnu cenu, bola to pre mňa výzva. Prihlásila som sa do súťaže, ktorú vyhlásilo mesto a vymyslela som výtvarný návrh. Upútala som možno aj tým, že použité materiály sú iné, ako boli ľudia zvyknutí. Je to kombinácia skla a nerezu. Chcela som, aby na cene boli znaky mesta, preto je tam kvet, ako na prešovskom erbe a v ňom je vložený opál," prezradila nám Anka Nagyová krátko po tom, ako bola cena vyhotovená.
Všetko nasvedčuje tomu, že pilotný projekt sa organizátorom, hoci za cenu veľkého úsilia, vydaril. Keďže sme sa opakovane stretli s informáciami, že aj mnoho iných firiem sa zaujímalo o účasť v súťaži a boli diskvalifikovaní len preto, že nepôsobia na území mesta Prešov, opýtali sme sa, aké budú ďalšie ročníky.
"Kritériá boli naozaj náročné a máte pravdu, záujemcov bolo viac, ako sme mohli akceptovať. Uvažujeme o rozšírení súťaže smerom do Prešovského kraja, aby sa aj iné podnikateľské subjekty mohli prezentovať aj porovnávať. Budeme preto hľadať pre nasledujúci ročník Opálového zrnka aj nových partnerov," reagovala Jana Bubenková.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš