áut z cestnej premávky. Napokon, mnohí sviatoční vodiči, alebo majitelia oceľových tátošov, ktoré nie sú v dobrom technickom stave, v zime na cesty radšej ani nevychádzajú. Podobne ťažšie mechanizmy využívané len na sezónne práce.
Podľa informácie vedúceho odboru dopravy a iných odvetvových vzťahov na Okresnom úrade (OÚ) v Prešove Petra Zakuťanského, o túto službu počas októbra požiadalo 85 majiteľov vozidiel. Doteraz vyhoveli v prípade 39 držiteľov osobných vozidiel a 46 nákladných áut. Každý deň pribúda ďalších 10 až 15 žiadostí a je pravdepodobné, že najväčší nápor bude zhruba od polovice novembra. Mnohí o tejto možnosti uvažujú v týchto dňoch, ale ešte sa neinformovali, ako na to.
"Vypracovali sme vzor žiadosti, ktorú by mal záujemca osobne doručiť na náš odbor, preukázať svoju totožnosť a k žiadosti priložiť nasledovné doklady. Technický preukaz vozidla, platné potvrdenie o poistení, kolkovú známku v hodnote 200 korún ako správny poplatok, platný protokol o kontrole technického stavu vozidla, alebo platné osvedčenie, ak tejto povinnosti vozidlo podlieha. Ak sa držiteľ vozidla nemôže dostaviť osobne je nutné, aby sa osoba ním splnomocnená preukázala preukazom totožnosti a notársky overeným splnomocnením," konkretizoval podmienky Zakuťanský.
Nevynechal ani upozornenie, že ak bude žiadateľovi chýbať osvedčenie o technickej kontrole, v právomoci OÚ ešte pred dočasným vyradením vozidla z cestnej premávky je, aby začalo konanie o uložení pokuty.
Zaujímalo nás, čo musí obsahovať žiadosť a ako sme sa dozvedeli, ide predovšetkým o údaje o držiteľovi vozidla, jeho podpis, v prípade právnickej osoby aj obchodné meno. Ďalej údaje o pridelenom evidenčnom čísle, továrenskej značke a type vozidla, o výrobnom čísle karosérie a motora vozidla. Nesmie chýbať ani dôvod dočasného vyradenia vozidla z cestnej premávky, čo je napríklad uplatnenie nároku na zánik poistenia zodpovednosti za škodu, prípadne uplatnenie nároku na zánik cestnej dane, ale aj uvedenie času, na ktorý má byť vozidlo vyradené. "Keď budú všetky požadované doklady predložené, vypracujeme rozhodnutie v štyroch výtlačkoch a po vyznačení právoplatnosti a vykonateľnosti jeden výtlačok dostane držiteľ, ďalší doručíme dopravnému inšpektorátu. Ten klientovi po odovzdaní osvedčenia a tabuliek s evidenčným číslom vydá potvrdenie. Len na jeho základe príslušná poisťovňa bude konať vo veci zániku poistenia."
Uvedenie časového horizontu je dôležité najmä pre poisťovňu, pretože tá z celkovej poistky podľa typu vozidla, na základe tohto údaja odpočíta alikvotnú časť z celoročnej poistky. Proces nie je jednoduchý najmä preto, že mnohí majitelia platia poistky rôzne, teda ročne, kvartálne, ale aj mesačne.
V tej súvislosti dodávame, že občania vnímajú tento proces vybavovania v troch rôznych inštitúciách s istou nevôľou. Najmä preto, že si to vyžaduje veľa času a čakajúce zástupy na dopravnom inšpektoráte začínajú byť nekonečné. Znamená to stres pre žiadateľov, ale aj úradníkov či pracovníkov inšpektorátu. Pritom verejnosť očakávala, že všetky správne agendy prevezme OÚ, čo sa síce plánovalo od júla 2000, ale dodnes nezrealizovalo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš