úspešne schváliť v parlamente. Vládnu novelu parlament schválil bez zásadných zmien s tým, že účinnosť nadobudne od novembra tohto roku. Súčasťou tejto novely je aj zmena v majetkovoprávnom vysporiadaní. Vyrovnanie by sa malo, po rokoch kritiky a súdnych sporov, realizovať podľa trhových cien. No je to naozaj pravda?
Faktom totiž je, že štát aj naďalej nebude môcť pri výstavbe verejnoprospešných stavieb vykupovať nehnuteľnosti za trhové ceny, na čo Občianska iniciatíva (OI) „Za spravodlivú právnu úpravu vyvlastnenia vo verejnom záujme", upozorňovala ešte v júli, teda v čase prerokovávania novely. Novela síce odstránila zo stavebného zákona problematický odkaz na vyhlášku ministerstva financií z roku 1991 o oceňovaní nehnuteľností, podľa ktorej sa doteraz určovali náhrady. Po novom by sa mali náhrady určovať za trhové ceny. V právnom poriadku však vyhláška ostáva účinná aj naďalej.
"Je tu problematické ustanovenie paragrafu 1 b odst.2. Vyhláška v ňom zakazuje pri prevodoch nehnuteľností dojednať vyššiu cenu, ako zistenú podľa tejto vyhlášky, ak je úhrada vykonaná z prostriedkov štátneho rozpočtu. Pritom je známe, že ceny podľa vyhlášky sú len zlomkom súčasných cien nehnuteľností," argumentoval aktivista spomínaného OI Richard Drutarovský.
Obmedzenie sa teda týka všetkých stavieb budovaných zo štátnych zdrojov a podľa existujúcej judikatúry súdov teda aj na stavby z fondov EÚ. Ide najmä o diaľnice, cesty, modernizáciu železničných tratí, vodných diel, ale aj ďalšie infraštruktúrne siete, pri ktorých je potrebné vysporiadať majetok občanov v mieste výstavby.
Doteraz investori nemali problém. Ak totiž vlastník pozemku s nízkou cenou nesúhlasil, majetok mu úradným rozhodnutím vyvlastnili. Svedčí o tom postup pri výstavbe Nábrežnej komunikácie v Prešove, ktorý sa stal predmetom sporov a Ústavný súd SR k predloženým námietkam doteraz nevydal stanovisko.
Od novembra, teda po nadobudnutí účinnosti novely zákona, bude investor povinný v návrhu na vyvlastnenie preukázať, že vlastníkovi zaslal písomnú dohodu o kúpe za trhové ceny. Podľa vyhlášky však takúto ponuku nesmie dať, keďže tá nedovoľuje dať viac, ako je vyhlášková cena. Je tu teda rozpor, ktorý sa môže stať zásadnou prekážkou v tom, aby investor mohol byť úspešný vo vyvlastňovacom konaní a to preto, lebo bez dôkazu o ponuke trhovej ceny stavebný zákon vyvlastnenie nepripúšťa.
Minister financií Ivan Mikloš podľa správy, ktorú vláde predložil 11. júna 2003, plánuje vyhlášku zrušiť k 1. januáru 2004. Jej zrušenie totiž podmieňuje daňovou reformou v oblasti dane z dedičstva, dane z darovania, prevodu a prechodu nehnuteľností, ako aj dane z nehnuteľností. "Máme silné obavy, že k zrušeniu vyhlášky 456/1991 Zb. nedôjde vo vládou schválenom termíne. Nepriamo to spôsobí aj ďalšie skomplikovanie a oneskorenie výstavby mnohých verejnoprospešných stavieb s negatívnym dopadom na efektívne hospodárenie s verejnými prostriedkami. Svedčia o tom prípady zmarenej výstavby pre problémy v majetkovoprávnom vysporiadaní napríklad v Plesnivci, Podbieli, Šenkviciach aj v Prešove. Ide tu o zbytočné premrhanie prostriedkov rádovo od 10 do 200 miliónov korún," dodal Drutarovský.
Pripomíname, že aj s výstavbou diaľnice D1 Svinia - Prešov západ sa ešte nezačalo a prekážkou nie je nedostatok zdrojov, či územné rozhodnutie, ktoré bolo mimochodom vydané ešte v roku 2002. Jeho právoplatnosť bola po námietkach dotknutých občanov, ktorí obhajovali svoje práva, opätovne potvrdená v tom istom roku. Dôvodom je vysporiadanie pozemkov v obciach Malý Šariš, Župčany, Chminianská Nová Ves, Chmiňany a Bertotovce. Podľa našich informácií, na stavebnom úrade v Prešove síce nie je jediná žiadosť o vyvlastnenie, ale proces vysporiadania stále trvá. Až po jeho ukončení sa môže začať s procesom stavebného konania, ale čas beží a podľa harmonogramu sa s výstavbou malo začať v roku 2003.
Drutarovský tiež pripomenul názor OI, že schválená novela nezmenila pre občanov nedôstojný priebeh vyvlastňovania. Podľa jeho slov stále nedošlo k vyriešeniu problémov, ktoré predstavuje vyvlastnenie obývaných nehnuteľností. Schválené znenie novely zákona totiž negarantuje, že pri vyvlastnení bude v každom jednotlivom prípade poskytnutá taká primeraná náhrada, aby vyvážila pôvodnému vlastníkovi ujmu spôsobenú odňatím vlastníckeho práva.
Nie je to len teória aktivistu OI, ale pohľad na problém poznačený vlastnými skúsenosťami. Drutarovský má totiž osobné skúsenosti s procesom vyvlastňovania, keď jeho rodine pri výstavbe Nábrežnej komunikácie v Prešove vyvlastnili obývaný rodinný dom a to bez adekvátnej náhrady.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš