Školský rok v Stropkove začali prepustením skoro dvoch desiatok pedagogických pracovníkov
Stropkov - Školský rok v Stropkove začali personálnymi zmenami. Ešte počas prázdnin sa mesto ako zriaďovateľ troch základných, šiestich materských a
Jaroslav Suško
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
základnej umeleckej školy (ZUŠ) muselo vysporiadať s nadnormatívnym počtom učiteľov na základných školách. „V tomto období sme museli znížiť stav o 18 pedagogických pracovníkov," povedal nám primátor mesta Stropkov Imrich Hamarčák a dodal, že skôr išlo o prirodzený úbytok pracovníkov školstva. „Je tam dosť dôchodcov," poznamenal primátor.
Prepúšťanie je háklivá záležitosť a preto sa v Stropkove snažili ju riešiť citlivo. Podľa primátora tento problém nemuselo riešiť mesto, keby naňho mysleli štátni úradníci, pokiaľ sa základné školstvo nachádzalo pod ich správou. „Jednoducho vždy dochádzalo k odllženiu škôl a štátni úradníci sa týmto problémom nezaoberali. Dnes sme v inej situácii, hlavne keď sa pripravuje zákon o financovaní školstvá na žiaka a nie na triedu alebo školu. Takže musíme hľadať racionalizačné opatrenia. To, čo neurobili štátni úradníci, museli urobiť úradníci samosprávy," uviedol I. Hamarčák.
Zmeny nastali aj v stropkovskej ZUŠ, keď poslanci mestského zastupiteľstva tesne pred začiatkom školského roka odvolali jej riaditeľa, ktorý viedol túto školu posledných 14 rokov. Nebolo rizikom odvolávať riaditeľa školy tesne pred začiatkom školského roka? Primátor mesta I. Hamarčák mal iný názor: „Mal som v úmysle tento návrh predložiť skôr, ale som chcel, aby sa dokončil školský rok. Zvážil som, že nie je riziko odvolať riaditeľa na začiatku školského roka. Je to lepšie, ako odvolať ho v priebehu školského roka."
Keďže doterajší riaditeľ ZUŠ v Stropkove viedol túto školu 14 rokov, opýtali sme sa primátora mesta aj na dôvody jeho odvolania z funkcie. „Návrh na odvolanie riaditeľa som predložil na základe jednak kontroly, ktorá v škole prebehla, pretože bývalý riaditeľ nezabezpečil premietnutie všetkých legislatívnych záležitostí do práce školy. Nebol spracovaný štatút školy a organizačný poriadok, boli problémy pri inventúrach. Ďalším dôvodom bol celkový stav školy, ktorá stagnuje. Nie sú dostatočne využívané možnosti jednak v oblasti kultúry, ale aj v tom, že výchovný proces prežíva krízu a je nedostatok kvalifikovaných učiteľov," odpovedal primátor mesta. Mesto ako zriaďovateľ tejto školy už vypísalo výberové konanie na obsadenie funkcie jej riaditeľa. Do jeho vyhodnotenia a menovania nového riaditeľa vedením ZUŠ je poverená jedna z jej učiteliek.
Personálne otázky neboli jedinou záležitosťou, ktorou sa v Stropkove zaoberali pred začiatkom školského roka. Aj tu pociťujú nedostatok finančných prostriedkov v školstve. Ešte začiatkom roka predkladali ministerstvu požiadavky na investície. „Pri všetkej skromnosti sme žiadali približne o 6,5 milióna korún. Zatiaľ nemáme ani korunu a žiadali sme viac - menej na havarijné stavy. Ak by som zobral len to, čo nám padá, tak na odstránenie tohto stavu by sme potrebovali minimálne 2,5 milióna korún, ale ani tu doteraz neprišla ani koruna," posťažoval sa I. Hamarčák. Veľkým problémom školstva sú energie, pri hradení ktorých musia školy vychádzať z objemov z roku 2000, ale dnešné ceny sú neporovnateľne vyššie a ešte porastu. Nehovoriac o tom, že mestá a obce musia „dotovať" štát aj pri mzdových prostriedkoch, keďže tie prichádzajú zhruba o mesiac neskôr oproti termínom výplat. Len mesto Stropkov takto dotuje štát čiastkou 2,5 až 3 milióny korún mesačne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš