meste ešte za čias socializmu bol vybudovaný cestný obchvat, ktorý odkláňa nákladnú a časť osobnej dopravy z centra, mestom aj tak denne prejde zhruba 16 tisíc áut. Toto číslo sa uvádza v genereli dopravy mesta, ktorý pre Mestský úrad (MsÚ) vo Vranove nad Topľou tohto roku spracoval prešovský Stavoprojekt. Prednosta MsÚ Ivan Koščík k tomu poznamenal:
"Na základe toho otvárame diskusiu, čo s tým ďalej, s perspektívou buď riešenia pešej zóny v centre mesta, alebo čosi podobného."
Ak by vo Vranove nad Topľou chceli mať aspoň miniatúrnu pešiu zónu, aj tak by museli uvažovať o odklonení dopravy z centra mesta.
Zatiaľ hovoria o odľahčení dopravy. Poslanci rozoberali informatívny materiál na túto tému a v ňom tri alternatívy možného riešenia. Dve alternatívy boli pre nich hneď od začiatku neprijateľné, pretože ich realizácia by si vyžiadala obrovské investície. Riešili celú dopravu v meste vedením cez obytné zóny. Okrem finančných prostriedkov takéto alternatívy by si vyžiadali búranie bytových domov a sťahovanie množstvá ľudí. Prijateľnejšia bola alternatíva, ktorá navrhovala zjednosmernenie dopravy v centre mesta.
"Ale v princípe to veľa nerieši, pretože je jedno či budete mať na ulici 16 tisíc alebo osem plus osem tisíc áut," vyjadril názory poslancov I. Koščík.
Preto rovno na zasadnutí MsZ sa poslanci zhodli na štvrtej alternatíve. Tá predpokladá predĺženie úseku cesty od hlavnej križovatky v meste pred hotelom Rozkvet poza obradnú sieň MsÚ a garáže. Tým by sa odklonila doprava z centra mesta asi na 200-metrovom úseku.
"Štvrtá alternatíva je elegantným riešením problému, pretože nezasahuje do obytnej zóny a míňa všetky komplikované veci," nazdáva sa I. Koščík.
Skomplikovať ju mohol kanál pre hotelom Rozkvet, ktorý musí byť otvorený, aby sa dal vyčistiť a opraviť po prívalových dažďových vodách, čo v minulosti Vranovčania už párkrát zažili. Túto alternatívu zástupcovia mesta už prekonzultovali s vedením Povodia Bodrogu a Hornádu a dohodli sa. I. Koščík dodal: "Dá sa časť kanálu prekryť, takže táto alternatíva je schodná."
Aj táto schodnejšia cesta je len jednou z možností, ktorou by sa vo Vranove nad Topľou mohli uberať pri riešení dopravy v centre mesta. Aspoň čiastočnému odľahčeniu dopravy by pomohla realizácia prepojenia cestného obchvatu so sídliskami v meste, ktoré sa doteraz neuskutočnilo.
"Vranov trpí na to, že tieto veci nevyriešil, kým sa to dalo pred 15 - 20 rokmi. Aj tie plochy, ktoré boli určené na prejazdy a budovanie komunikácií, sú zastavané a ťažko sa robí, aby sa nemuselo rátať s asanáciami," uviedol I. Koščík.
Rátať musia zástupcovia mestskej samosprávy vo Vranove nad Topľou aj teraz. Najmä odkiaľ zobrať potrebné finančné prostriedky na takúto prestavbu cestnej infraštruktúry v centre, pretože investorom zrejme bude samotné mesto. Hoci definitívna alternatíva ešte nebola určená, zástupcovia mesta už rokujú o možných finančných zdrojoch na túto investíciu. V každom prípade by to mali byť mimorozpočtové zdroje.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš