niektoré problémy novej cesty, predovšetkým na svetelnú signalizáciu. Problémov je však, zdá sa, viac. Na dva z nich poukázal autorizovaný stavebný inžinier na dopravné stavby Pavel Titl.
Začnime tým menej výrazným problémom. Na celej veľkej križovatke na ceste K4 smerom od Sekčova sú vodorovným značením vyznačené cyklistické priechody.
"Nie sú však signalizované. Nainštalované návestidlá majú len symbol chodca, to znamená, že signalizujú možnosť priechodu iba pre peších, nie pre cyklistov. V takomto prípade by cyklista správne mal zísť z bicykla a prejsť s bicyklom vedľa seba po pešom priechode," uviedol P. Titl.
Podľa jeho slov by bolo výhodnejšie, aby na križovatkách boli nainštalované aj návestidlá so symbolom cyklistu, ak už majú vodorovne vyznačené cyklistické priechody. V súčasnosti sa na nich teda cyklista nemá vôbec vyskytovať, ale musí zísť z bicykla a prejsť ako peší.
Dopravný projektant Pavel Titl poukázal aj na závažnejší problém. Priamo reagoval na slová riaditeľa investorského útvaru Slovenskej správy ciest v Košiciach Jozefa Uebersaxa, ktorý pre Korzár uviedol, že "priesečná križovatka je spracovaná v súlade s technickými normami platnými v Slovenskej republike".
Podľa Titla križovatka nie je v súlade s normami.
"Stavebné prevedenie križovatky je v rozpore s platnými technickými normami."
Problémom sú stredové deliace ostrovčeky.
"Minimálna šírka tohto ostrovčeka sú podľa normy dva metre. Toto je meter a pol, teda rozpor s normou."
P. Titl poukázal na to, že ak cez ostrovček prechádza cyklista, či matka s kočíkom, tak časť bicykla či kočíka vyčnieva cez ostrovček a môže dôjsť k stretu s vozidlom.
"Ak dôjde k dopravnej nehode, že auto zrazí chodca či cyklistu stojaceho na chodníku, tak na vine je projektant a orgán, ktorý túto križovatku skolaudoval a uviedol do prevádzky."
Pripomíname, že stavba K4 stále nie je skolaudovaná, v súčasnosti je v skúšobnej prevádzke. Je na nej viacero nedostatkov. Dopravné značky zakrývajú semafor, majú sa posunúť ďalej. Všimli sme si tiež, že červený panáčik pre chodcov a červená pre autá svietili naraz minútu a štvrť. Problémom môže byť aj stĺp verejného osvetlenia, ktorý je presne 50 cm (podľa normy) od obrubníka.
"Prečo nemohol byť fyzicky posunutý o meter, dva? Po troch rokoch sa spýtam, koľko áut do tohto stĺpu vletelo," podotkol P. Titl.
Mimochodom, vážne problémy sú aj na križovatke pri Čiernom moste, teda na mieste, kam má ´ká-štvorka´ v budúcnosti vyústiť. Problémy so stredovými ostrovčekmi sú ešte markantnejšie než na novej ceste.
"Ak na tomto priechode niekoho zrazí auto, tak je to jednoznačne z titulu závady komunikácie, zlých stavebných úprav a svetelnej signalizácie, ktorá nefunguje v súlade s platnými normami a vyhláškou. Ide o delený priechod, sú tam dva semafory, je rozdelený na polovicu. Avšak chodci na tomto prechode nemajú ochranný ostrovček, ktorý ich chráni pred prichádzajúcimi vozidlami, keď ostanú stáť v strede komunikácie. Podľa platných noriem pre projektovanie križovatiek tu musí byť ostrovček, ktorý má plochu minimálne päť metrov štvorcových, ktorý má hranu dva metre a dĺžku dva a pol metra," objasnil problém dopravný projektant.
Chodec po prejdení jednej zelenej na semafore ostáva stáť prakticky uprostred cesty, nehovoriac o kočíkoch či bicykloch. Problém sa týka aj protiľahlej križovatky pri Čiernom moste. Ďalším zádrhom je podľa Titla zelená pre vodičov i chodcov.
"Nie je dodržaný medzičas medzi zelenou na priechode a touto vyprázdňovacou šípkou. Vodiči pri rozsvietení zelenej šípky musia mať záruku, že na priechode už nie je chodec."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš