Korzár logo Korzár Spiš

"Stavebné prevedenie križovatky na K4 je v rozpore s normami," tvrdí Titl

Prešov - O novej cestnej komunikácii K4, ktorá spája prešovské Sídlisko Sekčov s centrom mesta, sme v Korzári nedávno písali. Poukázali sme na

niektoré problémy novej cesty, predovšetkým na svetelnú signalizáciu. Problémov je však, zdá sa, viac. Na dva z nich poukázal autorizovaný stavebný inžinier na dopravné stavby Pavel Titl.

Začnime tým menej výrazným problémom. Na celej veľkej križovatke na ceste K4 smerom od Sekčova sú vodorovným značením vyznačené cyklistické priechody.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nie sú však signalizované. Nainštalované návestidlá majú len symbol chodca, to znamená, že signalizujú možnosť priechodu iba pre peších, nie pre cyklistov. V takomto prípade by cyklista správne mal zísť z bicykla a prejsť s bicyklom vedľa seba po pešom priechode," uviedol P. Titl.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov by bolo výhodnejšie, aby na križovatkách boli nainštalované aj návestidlá so symbolom cyklistu, ak už majú vodorovne vyznačené cyklistické priechody. V súčasnosti sa na nich teda cyklista nemá vôbec vyskytovať, ale musí zísť z bicykla a prejsť ako peší.

Dopravný projektant Pavel Titl poukázal aj na závažnejší problém. Priamo reagoval na slová riaditeľa investorského útvaru Slovenskej správy ciest v Košiciach Jozefa Uebersaxa, ktorý pre Korzár uviedol, že "priesečná križovatka je spracovaná v súlade s technickými normami platnými v Slovenskej republike".

Podľa Titla križovatka nie je v súlade s normami.

"Stavebné prevedenie križovatky je v rozpore s platnými technickými normami."

Problémom sú stredové deliace ostrovčeky.

SkryťVypnúť reklamu

"Minimálna šírka tohto ostrovčeka sú podľa normy dva metre. Toto je meter a pol, teda rozpor s normou."

P. Titl poukázal na to, že ak cez ostrovček prechádza cyklista, či matka s kočíkom, tak časť bicykla či kočíka vyčnieva cez ostrovček a môže dôjsť k stretu s vozidlom.

"Ak dôjde k dopravnej nehode, že auto zrazí chodca či cyklistu stojaceho na chodníku, tak na vine je projektant a orgán, ktorý túto križovatku skolaudoval a uviedol do prevádzky."

Pripomíname, že stavba K4 stále nie je skolaudovaná, v súčasnosti je v skúšobnej prevádzke. Je na nej viacero nedostatkov. Dopravné značky zakrývajú semafor, majú sa posunúť ďalej. Všimli sme si tiež, že červený panáčik pre chodcov a červená pre autá svietili naraz minútu a štvrť. Problémom môže byť aj stĺp verejného osvetlenia, ktorý je presne 50 cm (podľa normy) od obrubníka.

SkryťVypnúť reklamu

"Prečo nemohol byť fyzicky posunutý o meter, dva? Po troch rokoch sa spýtam, koľko áut do tohto stĺpu vletelo," podotkol P. Titl.

Mimochodom, vážne problémy sú aj na križovatke pri Čiernom moste, teda na mieste, kam má ´ká-štvorka´ v budúcnosti vyústiť. Problémy so stredovými ostrovčekmi sú ešte markantnejšie než na novej ceste.

"Ak na tomto priechode niekoho zrazí auto, tak je to jednoznačne z titulu závady komunikácie, zlých stavebných úprav a svetelnej signalizácie, ktorá nefunguje v súlade s platnými normami a vyhláškou. Ide o delený priechod, sú tam dva semafory, je rozdelený na polovicu. Avšak chodci na tomto prechode nemajú ochranný ostrovček, ktorý ich chráni pred prichádzajúcimi vozidlami, keď ostanú stáť v strede komunikácie. Podľa platných noriem pre projektovanie križovatiek tu musí byť ostrovček, ktorý má plochu minimálne päť metrov štvorcových, ktorý má hranu dva metre a dĺžku dva a pol metra," objasnil problém dopravný projektant.

Chodec po prejdení jednej zelenej na semafore ostáva stáť prakticky uprostred cesty, nehovoriac o kočíkoch či bicykloch. Problém sa týka aj protiľahlej križovatky pri Čiernom moste. Ďalším zádrhom je podľa Titla zelená pre vodičov i chodcov.

"Nie je dodržaný medzičas medzi zelenou na priechode a touto vyprázdňovacou šípkou. Vodiči pri rozsvietení zelenej šípky musia mať záruku, že na priechode už nie je chodec."

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 869
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 677
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 460
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 7 581
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 657
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 306
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 575
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 522
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu