(keďže pôvodne malo ísť o mestskú komunikáciu, napokon bola investorom štátna Slovenská správa ciest), bola dlhodobou témou. Len na pripomenutie, ešte v minulom volebnom období spravilo Prešovské občianske fórum reprezentatívny prieskum. Výstavba tejto cesty figurovala u poslancov na druhom a treťom mieste v poradí riešenia priorít, u občanov na dvadsiatom mieste (Sekčovčania ju zaradili na siedme miesto). Finančný náklad na cestu K-4 sa vyšplhal do výšky 210 miliónov.
Takže komunikácia je už spojazdnená, no prináša mnohé problémy. Tie najväčšie súvisia so svetelnou signalizáciou. Keď po 19.00 hodine, občas aj skôr, vypli semafory, na križovatke nastali neprehľadné situácie, kolízie, zaznamenané boli dokonca aj dve nehody. Svetelnú signalizáciu zabezpečuje firma J. V. S., s. r. o., Prešov.
"Signalizáciu zapíname a vypíname na základe pokynov z mesta," povedal nám jeden z konateľov spoločnosti J. V. S. Vladislav Staš.
Podľa jeho slov, vedia nastaviť iný režim semaforov operatívne, ale "my sami, ako správcovia, by sme do toho zasahovať nemali".
Konateľ J. V. S. potvrdil, že mali viacero sťažností na neprehľadnosť križovatky po vypnutí semaforov, okrem iných sa sťažovali aj vodiči MHD.
Podľa vedúceho referátu dopravy na Mestskom úrade v Prešove Petra Smolka je komunikácia K-4 zatiaľ daná len do predčasného užívania. Nebola v celistvosti dokončená, takže tým pádom nemohla byť skolaudovaná.
"Keď sa dala do predčasného užívania, vtedy sa dávala do prevádzky aj svetelná signalizácia na spodnej križovatke. Vzhľadom k tomu, že sme nevedeli, aká bude záťaž na tejto komunikácii, tak bolo zapínanie svetelnej signalizácie dané v takých časoch, ako na porovnateľnej križovatke, napríklad na Švábskej."
Cez týždeň fungovali semafory v režime od 6.00 do 19.00 hodiny, v sobotu od 6.00 do 14.00 hodiny, v nedeľu boli vypnuté.
"Predčasné užívanie bolo dané s tým, že sme si povedali, že po mesiaci sa prehodnotia pomery na križovatke a pokiaľ bude potrebné upraviť zapínanie, tak sa upraví," uviedol P. Smolko s tým, že minulý týždeň sa uskutočnilo rokovanie a v súčasnosti už semafory fungujú v prevádzke od 6.00 do 21.00 hodiny po celý týždeň.
Na margo neprehľadnosti cesty šéf dopravy v meste Prešov skonštatoval, že sa budú "robiť aj úpravy umiestnenia dopravných značiek na križovatke". Značky označujúce prechody pre chodcov a cyklistov sa majú odsunúť, značky, ktoré označujú hlavnú a vedľajšiu cestu, pôjdu na stožiare.
Semafory a dopravné značenie nie sú jediným problémom 'ká-štvorky'. Vodiči sa čudujú, prečo nebola križovatka riešená formou kruhového objazdu, ako je to dnes vo svete bežné.
"Projektové dokumentácie na predmetnú stavbu boli zabezpečované Mestským úradom v Prešove. O tvare križovatky vždy rozhodujú odborné zložky zúčastnené na príprave stavby. Priesečná križovatka je spracovaná v súlade s technickými normami platnými v Slovenskej republike," uviedol pre Korzár riaditeľ investorského útvaru Slovenskej správy ciest (SSC) v Košiciach Jozef Uebersax (na obr.).
"Je to celoeurópsky trend. Bohužiaľ, vývoj MK4 bol taký, že od začiatku sa projektovala priesečná križovatka. V tom čase, keď sa prišlo s nejakým návrhom na okružnú križovatku, tak tam Slovenská správa ciest už mala nejaké finančné prostriedky zabudované," povedal nám šéf dopravy v meste Peter Smolko.
Podotkol, že takáto úvaha bola, ale "zvýšili by sa náklady a SSC musí náklady, ktoré používa na výstavbu, nejakým spôsobom zdôvodniť". Osobne si vie "predstaviť tú križovatku ako okružnú".
Pôvodne sa zamýšľalo, že sa nová cesta dá do užívania už vlani, bez semaforov. To by zrejme spôsobilo ešte viac problémov, než vznikli teraz. Termín ukončenia stavby K-4 je podľa slov J. Uebersaxa plánovaný na september 2004. Aj pri jeho naplnení však pôjde o nedokončené riešenie. Spojnica medzi Sekčovom a centrom mesta mala vyústiť pri Čiernom moste. Príprava druhej etapy, smerom na Kuzmányho ulicu, je v súčasnosti v štádiu pred vydaním územného rozhodnutia.
"Termín výstavby nie je stanovený," dodal J. Uebersax.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš