rokovanie vlády SR. Podľa predkladateľov dôvodom na jeho zmenu boli predovšetkým dôsledky doterajšej sociálnej pomoci, napríklad jej zneužívanie, chýbajúca adresnosť aj motivácia klientov meniť svoje postavenie. V neposlednom rade ide aj o nárast klientely, ktorá sa pod vplyvom spoločenských podmienok od roku 1998 zdvojnásobila. Dôvodom je však aj vytvoriť podmienky na kvalitnú sociálnu prácu, ktorá bola teraz pri obmedzenom počte pracovníkov a stále narastajúcej agende formálna.
"Účelom návrhu zákona je zmeniť doterajší systém sociálnej pomoci postavený na filozofii donútenia, moralizovania a trestania tak, aby korešpondoval s pripravovanými zmenami v sociálnej sfére a vychádzal z filozofie motivácie a pohľadu jednotlivca do budúcnosti," uvádza sa v návrhu, ktorý na seminári v Prešove prezentovala pracovníčka odboru stratégie sociálnej politiky MPSVR SR Katarína Muszková.
Právo na pomoc nevyhnutnú na zabezpečenie základných životných potrieb garantované ústavou SR ostane zachované. V praxi to znamená sociálnu dávku vo výške 1 450 korún na osobu. Návrh zákona uvažuje o ustanovení príspevku k tejto dávke na zdravotnú starostlivosť, aktivačný príspevok, ochranný a tiež príspevok na bývanie.
"V prípade zdravotného príspevku pôjde o 50 korún na výdavky spojené s úhradou za zdravotné služby. Aktivačný bude vo výške 800 korún, ak sa klient bude aktívne podieľať na riešení svojej situácie hľadaním práce, vzdelávaním, presmerovaním zručností, vykonávaním prác v prospech obce a podobne. Ochranný príspevok má za cieľ chrániť také skupiny, ktoré si z objektívnych dôvodov nemôžu zabezpečiť príjem vlastnou prácou. Dôvodom môže byť napríklad vek, starostlivosť o dieťa do 7 rokov, ťažké zdravotné postihnutie, ale aj účasť na resocializačnom programe," konkretizoval návrhy vedúci sociálneho odboru na Krajskom úrade v Prešove Tomáš Hangoni, pričom pripomenul, že autori zapracovali do návrhu aj pripomienky sociálnych pracovníkov z praxe.
Aj v prípade príspevku na bývanie sú navrhnuté zmeny. Doteraz mal občan právo na príspevok len v prípade, že za pol roka dozadu preukázal, že úhrady za byt pravidelne platí. Účinnosť tohto opatrenia sa skončí v decembri 2003. Po novom, podľa slov Hangoniho, by už nemali sledovať preplatené šeky. Iba v prípade, že má klient na nájomnom dlžobu, budú vyžadovať, aby sa preukázal aspoň záväzným splátkovým kalendárom, podľa ktorého bude dlh uhrádzať.
Osobitnú kapitolu tvorí návrh zákona o prídavku na dieťa, ktorý je už predložený na rokovanie NR SR. Podľa súčasných noriem sa poskytuje prídavok na dieťa vo výške 270 korún mesačne na každé dieťa bez ohľadu na vek a príjem rodiny. Diferencovane, v závislosti od príjmu spoločne posudzovaných osôb sa poskytuje príspevok na dieťa, ale len rodinám s nízkymi príjmami. Testovanie príjmu rodiny malo však svoje nevýhody. Mimo administratívnej náročnosti, závery neboli vždy objektívne, keďže posudzovali príjem rodiny viac ako rok dozadu. Podľa návrhu nového zákona o prídavku na dieťa, ktorý už vláda schválila, nárok vzniká na všetky nezaopatrené deti v rovnakej výške 500 korún mesačne bez ohľadu na vek dieťaťa a príjem rodiny.
"Motivačný účinok ešte umocní pripravovaný návrh zákona o daniach z príjmov vypracovaný Ministerstvom financií SR, v ktorom sú stanovené nároky na daňový bonus vo výške 400 korún na každé nezaopatrené dieťa pre zárobkovo činných rodičov, ktorých príjem v mesiaci dosiahne úroveň minimálnej mzdy a viac. Daňový bonus sa odpočíta z dane, ktorú by mal zárobkovo činný rodič zaplatiť, čím sa zvýši jeho čistý mesačný príjem," predpokladá návrh zákona.
Prechod na jedného platiteľa od nadobudnutia účinnosti zákona sa navrhuje riešiť tak, že od začiatku januára do konca marca 2004 by ešte prídavok na dieťa poskytoval zamestnávateľ, prípadne Sociálna poisťovňa. Po tomto termíne prejde do kompetencie orgánov štátnej správy, teda na novokonštituované územné úrady, ktorých by malo byť na Slovensku 45.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš