múzeum Bardejov v priestoroch národopisnej expozície v Bardejovských Kúpeľoch. Zostavená je z fotodokumentácie kovaných krížov na hornom Šariši, originálnych kovaných krížov z kostolov a kaplniek, ako sa zachovali v zbierkach múzeí v Bardejove, vo Svidníku, v Levoči, v Slovenskom technickom múzeu v Košiciach a v múzeu v Prešove.
Žiada sa zdôrazniť, že Šarišské múzeum v Bardejove ochraňuje najväčší počet týchto pamiatok a patria k prvým exponátom. Napríklad kovaný kríž zo Šeredyho kaplnky pri Dlhej Lúke sa datuje do druhej polovice 16.storočia. Bardejovské múzeum má tiež rozsiahlu fotodokumentáciu krížov. Pracovníci múzea sa venovali tiež odbornému spracovaniu, teda hľadaniu vnútorného systému dekoratívnych prvkov a zmyslu znakov, symbolov a ideogramov, ktoré sa na krížoch vyskytujú.
Treba pochváliť, že fotografickú a textovú časť výstavy už prezentovali v spolupráci s Múzeom ukrajinsko - rusínskej kultúry vo Svidníku a Slovenským národným múzeom- Etnografickým múzeom v Martine na výstavách v rumunských mestách Satu Mare, Bukurešť a Konstanca v roku 1999. Výstava vzbudila pozornosť, hlavne preto, že v Rumunsku je veľa sakrálnych objektov.
Výstava v Bardejovských Kúpeľoch dokumentuje rozmanitosť kovaných krížov národopisne i historicky. Jej súčasťou sú aj kované kríže z iných regiónov východného Slovenska- severného Spiša a Zemplína i z Košíc. „Návštevníci získajú informácie o vývoji znaku kríža, ktorý je starší ako kresťanstvo, avšak až ako kresťanský symbol nadobudol celosvetový význam. Zdanlivo paradoxne sa objekt, ktorý v rímskej ríši slúžil na exekúciu, stal znakom kresťanstva. Stal sa symbolom triumfu nad smrťou," uvádza etnograf Krajského múzea v Prešove, autor výstavy Martin Mešša.
Ako symbol kresťanstva sa kríž šíril od vlády cisára Konštantína a jeho matky Heleny v 4. storočí. Za čias panovania cisára Theodosia I. (378 - 395) bol vystavaný pamätný kríž v Carihrade, a od vlády Theodosia II. (408 - 450) sa stáva oficiálnym symbolom Kristovej mučeníckej smrti v zmysle evanjelia Sv. Matúša (24. 30), tiež symbolom kresťanských cností a symbolom nádeje na vykúpenie. „Majstrovstvo a umelecký cit kováčov vytvoril z kovaných krížov umiestnených na kostoloch, zvoniciach a kaplnkách zaujímavý výraz ľudovej výtvarnej tvorivosti, ktorý bol však priamo podmienený vieroukou, usmerňovaný a kontrolovaný cirkevnými hodnostármi a nariadeniami koncilov."
Základné formy krížov, ako uvádza Mešša, doplňuje celá škála symbolov a znakov výtvarne spracovaných do jedného celku. Niektoré kované kríže vydržali dodnes na svojom pôvodnom mieste a v pôvodnej funkcii. Iné sú neúplné, alebo ako dôsledok zmien v kresťanskom učení a interpretácii Písma, boli vymenené za jednoduchý latinský kríž. Napr. Tridentský koncil v polovici 16. storočia odsúdil niektoré znaky a symboly za herézu. Trullský koncil na konci 17. Storočia zase zakázal používať symbol Krista ako baránka Božieho.
V oblasti vplyvu byzantského obradu, ktorému zvykneme
hovoriť aj východokresťanský obrad, však tieto zákazy neplatili. Na novších krížoch sa znaky a symboly už nevyskytujú, alebo len málo. Kríže zhotovené koncom 19. a v 20. storočí, ak používajú staršiu symboliku sú viditeľne poznamenané nepochopením a ich celkove vyznenie nemá ľahkosť a cit pre proporcionalitu. Martin Mešša tiež zdôrazňuje, že nikde inde sa na Slovensku nezachovalo také množstvo tvarov kovaných krížov ako práve na sakrálnej architektúre severovýchodného Slovenska. „Zaujímavosťou je, že komplikované tvary krížov na hornom Šariši nachádzame nielen na chrámoch východokresťanského, byzantsko-slovanského obradu, ale aj na kultových stavbách iných kresťanských vierovyznaní. Takáto rozmanitosť tvarov na cirkevných stavbách rôznych konfesií práve v tejto časti Slovenska nie je náhodná. Je dokladom zložitej histórie regiónu, formovania sa jednotlivých konfesií, ich dobrovoľných i násilných zmien, ich vzájomných vplyvov i verejnej proklamácie konfesionálnej príslušnosti chrámu." Výstava v Šarišskom múzeu vyzdvihuje nielen tvar krížov, ale aj ich výtvarnú a umeleckú hodnotu a remeselné spracovanie. Tiež približuje ich historický vývoj a rozšírenie v rôznych historických obdobiach a kultúrach sveta.
Autor: meš
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš