Zbyňo Džadoň
Sú určité veci, ktoré majú na mňa veľký vplyv. Stačí, že sa ma týkajú krátko a dokážu mi prudko zdvihnúť krvný tlak. Priznám sa vám k trom : deštruktívna komunikácia, špenát a reklama. Teda, hlavne reklama. Aj napriek jej negatívnemu pôsobeniu na moju maličkosť, televízor vypínam málokedy. Je to také moje tajné sado maso.
Ale aby som bol k reklame spravodlivý, treba povedať, že nesie v sebe aj pozitívny moment a to informáciu o nových produktoch. Kde sa ale končí ponuka a začína manipulácia?! Toť otázka dneška. Možno práve túto našu neschopnosť analyzovať využívajú všetci tí tvorcovia spotov, masmediálni inžinieri a obri davovej hystérie. Ja ale nie som odborník a preto vystupujem ako konzument.
Reklamu využívali inteligentní ľudia už dávno. Krásne dámy, ktoré dobre vedeli, že treba občas podvihnúť sukňu, statní muži so širokou sánkou, alebo najlepšie v kombinácii dokonalá dvojica na najnovšom aute známej značky. To všetko zaberá.
Reklama ale dosiahla svoj doterajší vrchol hlavne vďaka vynálezu televízie. Pri tejto spomienke si určite mydlia ruky všetci reklamní giganti. Posadnutosť diváka blikajúcimi obrázkami je všeobecne známa a platná teda aspoň tej majoritnej časti a o tú nám, samozrejme ide. Predstavujem sa ako náhle vznikali nové inštitúcie: úrad na ochranu značky, ústav prosti rozširovaniu nemravností, kreatívna kancelária v strede mesta...
Budem úprimný, pekne to so mnou zamáva, keď vidím brunetku ako iba v uteráku vchádza do sprchy. Kamera urobila kvalitné zábery, strihač je génius a majster Freud sa smeje až sa mu trasie brada.
Že neviete, ktorá zubná pasta je najúčinnejšia? "No predsa tá naša je nová má bieliaci účinok a určite vám zabezpečí úspech" tvrdí figurantka. A potom ďalší skvelý výrobok na cvičenie. Tu platí pravidlo : minimálna aktivita maximálny efekt. "Aké to bolo číslo?" pýta sa korpulentná pani a z kútikov úst jej ešte stále padajú kúsky čajového pečiva.
Ďalej to ide ako po masle : reklama na prací prášok, spot na cestovku, produkt na depiláciu samozrejme bezbolestnú, kvalitné poistenie, ktoré myslí hlavne na vás. Ak chcete byť "in" nemali by ste smrdieť. A preto je tu deodorant stačí lusknúť. Kolotoč reklám sa točí a ak by sa vám z toho urobilo zle od žalúdka, tak samozrejme aj na to máme účinný liek.
Dnešný reklamný biznis je často krát tvrdý boj o zákazníka. Je to boj, kde lietajú päste. Niekedy ďalej, ako je súperova tvár, niekedy sa udiera do vzduchu a niekedy sa triafa. Možno že z času na čas je to úder pod pás. No a čo? Úder ako úder. A hlavne veď rozhodca je chrbtom.
Už budem končiť. Na najsledovanejšej televízii finišuje nemecký seriál. Po ňom určite uvidím nejaké dobré reklamy. A ďalšie v tretine nasledujúceho filmu a ďalšie v druhej tretine a ďalšie a ďalšie...
Autor: džad
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš