dopravného veľdiela, sú smutní z toho, že každý na tuneli hľadá nejakú dieru.
Jednou z nich je aj zadymenie tunelového priestoru, na ktoré sme boli upozornení vodičmi. Ani pri našom prejazde sa klíma v tuneli so vzduchom na horskom priechode porovnávať nedala. Hoci to má logiku, oslovili sme vedúceho Strediska údržby diaľnic Slovenskej správy ciest v Behárovciach Milana Smreka.
"Už je to všetko v poriadku," skonštatoval. Na zvýšené zadymenie výfukovými plynmi boli v Behárovicach upozornení vodičmi v stredu ráno. "Nevedeli sme identifikovať presne, v ktorej časti to zadymenie bolo," vysvetlil. Čidlá, ktoré hodnoty emisií v tuneli snímajú sú nastavené na počiatočné hodnoty, ktoré sa podľa Smreka musia dolaďovať práve teraz v skúšobnej prevádzke. Preto sa mohlo stať, že hoci bolo v niektorom úseku očividne veľa výfukových plynov, ventilácia sa nezapla. Okrem toho sa nedá dosiahnuť, aby bol tunel okamžite po prejazde smradiaceho automobilu čistý ako Vysoké Tatry. "Vodič, ktorý ide za ním, to zákonite postrehne."
Ďalším vizuálnym javom, ktorý v tuneli pretrváva, je opar. "Ten môže byť spôsobený zmenou tlaku vzduchu, smerom jeho prúdenia, alebo prejazdom automobilu mimo stopu."
Ventilácia v tuneli bola vyťažená na deväťdesiat percent po jeho nedeľňajšom otvorení. "Nápor tých, čo chceli tunel vyskúšať predčil všetky očakávania," tvrdí M. Smrek. Niektorí vodiči sa do tunela podľa neho vrátili aj štyri - päť krát. Päť dní prevádzky novinky na Slovenských cestách prinieslo aj prvé porušenia pravidiel. Okrem prekročenia rýchlosti, zaznamenali kamery vodiča, ktorý uprostred tunela zakázane dolieval do auta pohonné hmoty. Viacerí z vodičov zastavili, cez hlásič požiadali o pomoc a dali sa na útek. "Zachytili sme aj rodinky, ktoré uprostred zastavili vyšli z auta a začali sa fotografovať."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš