(VZN) mesta o zóne s dopravným obmedzením. V dôvodovej správe sa konštatovalo, že opodstatnenosť riešenia regulácie dopravy cez spoplatnenie záberu komunikačných plôch parkovaním akceptovala aj Národná rada SR. Poslanec Vladimír Harajda (DS) pri tomto bode mal výhrady voči kontrole predaja parkovacích kariet. Konkretizoval, že keď v roku 1997 sa tento systém uvádzal do života, vybralo mesto na parkovnom 531-tisíc korún, v minulom roku to bolo len 190-tisíc Sk.
"Je to mínus štyristotisíc," poznamenal.
Kritike podrobil aj parkovacie boxy, ktoré sú neúčinné a parkovacie automaty, ktoré sú poruchové. Podotkol, že v súčasnosti sú dokonca všetky nefunkčné. Kritizoval aj slabý záujem podnikateľov o parkovacie karty. Kým v roku 1997 ich predali 300 kusov za vyše stotisíc korún, vlani už len štyri.
"Aby malo nariadenie zmysel, treba sprísniť kontrolu," tieto slová adresoval Harajda mestskej polícii.
Tiež predniesol návrh zvýšiť jednorazové hodinové parkovanie z päť na desať korún. Ďalší pravicový poslanec Miloš Mikula povedal: "Chcem rovnako podporiť kontroly na parkoviskách, ale so zvýšením poplatku za parkovanie nemôžem súhlasiť."
Dôvodil, že zmyslom vyberania poplatkov je nie mať zisk, ale obmedziť parkovanie v centre mesta.
Napokon poslanci hlasovali. Zvýšenie poplatku za parkovanie schválili. Pre porovnanie, v Prešove v súčasnosti zvyšujú parkovné v centre z 5 na 20 korún.
Bardejovskí poslanci schválili aj požiadavku sprísnenia kontrol na parkoviskách mestskou políciou. Vo všeobecnom záväznom nariadení mesta sú aj pokuty. Konkrétne sa stanovilo, že ak fyzická osoba poruší nariadenie o parkovaní, uloží sa mu pokuta do výšky dvetisíc korún (v blokovom konaní do výšky tisíc korún). Právnickej osobe, ktorá poruší nariadenie, môže zase primátor uložiť pokutu do výšky 200-tisíc korún.
V spoločnom ustanovení tohto VZN sa konštatuje aj právo primátora udeliť výnimku. Primátorskú výnimku dostala Arcidiecézna Charita Košice a Charitatívne sociálne centrum Bardejov pre 2 vozidlá a Štátny zdravotný ústav Bardejov pre 4 vozidlá.
V tejto súvislosti sme boli zvedaví, ako je to s osobnými autami parkujúcimi v historickom centre mesta na Radničnom námestí. Pracovníčka podnikateľského oddelenia mestského úradu Mária Kimáková vysvetlila, že podnikateľ, ktorému na historickom námestí parkujú osobné autá, výnimku na parkovanie v zóne s dopravným obmedzením nemá. Zároveň nás odkázala na mestskú políciu. Náčelník Stanislav Šimco pre Korzár povedal, že spomínaný podnikateľ už bol pre parkovanie na Radničnom námestí niekoľkokrát riešený. Problém je však v tom, že na Radničnom námestí má trvalý pobyt a k svojmu bydlisku nemá prístup zo zadného traktu, čím sa vlastne porušujú jeho ústavné práva. Zároveň poznamenal, že tento problém sa na Radničnom námestí týka nielen podnikateľa Milana Hersteka, ale viacerých tunajších obyvateľov.
"Nechcem provokovať," povedal nám M. Herstek a dodal, že nakoľko pílu musel presťahovať mimo mesta, iné východisko ako parkovať tam, kde býva, ani nemá.
Podľa Šimca by bolo riešením zmena dopravného značenia na Radničnom námestí. Tiež skonštatoval, že píše primátorovi rozsiahly list, ktorým ho o záležitosti podrobne informuje. Na našu otázku, že prečo sa tento problém neotvoril na rokovaní zastupiteľstva, hoci pri schvaľovaní nového VZN o zóne s dopravným obmedzením, Šimco poznamenal, že "ryba smrdí od hlavy".
Zároveň podotkol, že tak ako poslanci, aj zamestnanci mestského úradu nariadenie o pešej zóne v centre mesta porušujú.
"Od mestskej polície však požadujú, aby sme boli pri výkone svojich povinností nekompromisní."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš