verejnosť bude otvorený niekedy vo večerných hodinách," informoval námestník generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) Ľudovít Macháček.
Podľa našich informácií však SSC údajne na jeho prevádzku nemá peniaze. "Je to absolútne mylná informácia. Môžem vás ubezpečiť, že SSC zabezpečí prostriedky na prevádzku tunela. Treba si uvedomiť, že tunel je investícia, na ktorú vynaložila prostriedky Slovenská republika. V Slovenskej republike je dostatok kompetentných ľudí na to, aby si uvedomili, že takáto investícia musí byť aj prevádzkovaná," tvrdí Macháček. Výšku nákladov na dennú prevádzku tunela zatiaľ nemajú spočítanú presne. Vyčíslia ju až po skončení skúšobnej doby, ktorá ukáže, koľko vlastne tunel stojí.
Včera na Branisku nacvičovali simuláciu dopravnej nehody, po ktorej v tuneli vypukol požiar. Zrealizoval ju koordinovaný záchranný systém. Hasiči, zdravotníci, polícia, vojaci a Slovenská správa ciest zistili, ako by zvládli nehodu autobusu, avie a osobného automobilu s požiarom uprostred tunela.
Hoci šlo na prvý pohľad všetko podľa plánu, naplánovaná dĺžka cvičenia sa natiahla o celých dvadsať minút. Napriek tomu je podľa hasičov, ktorí budú mať záchrannú akciu aj v reáli pod kontrolou, tunel jedným z najbezpečnejších v Európe. "Nestretol som sa so žiadnym, ktorý by mal hasičskú stanicu za rohom, tak ako tu v Beharovciach," skonštatoval po cvičení prezident Hasičského a záchranného zboru (HaZZ) SR Jozef Paluš.
Organizátorom cvičenia bolo Krajské riaditeľstvo HaZZ v Prešove. Podľa riaditeľa Miroslava Kanaša to nebola akcia kŕmiaca televíziu a tlač, ale preverenie záchranných síl v reálnom čase a priestore. Tak sa cvičenie tvárilo, aj keď prešovská jednotka hasičov, zasahujúca z východu, na požiar vyčkávala už vo Fričovciach. Havária s požiarom vzdialená dva kilometre od západného portálu tunela naoko preverila schopnosť spolupráce siedmich hasičských staníc, štyroch tímov rýchlej zdravotníckej pomoci, Leteckej záchrannej služby v Poprade a Košiciach, International Rescue Systému, šiestich oddelení polície a 3. Leteckej základne vojakov v Prešove. Spolu sa jej zúčastnilo viac ako sedemdesiat záchranárov. Dvadsať automobilov, jeden motocykel a tri vrtuľníky. Výsledok nehody by v reáli znamenal stratu jedného života, viac ako dvadsať osôb by vyviazlo so zraneniami, ostatných by zachránili bez ujmy na zdraví.
Tunel Branisko a hasičská stanica v Beharovciach je dnes podľa riaditeľa prešovských hasičov Kanaša vybavený tak, ako má byť. Veľkú časť síl a prostriedkov však do neho stiahli z ostatných jednotiek hasičov v Prešovskom kraji. V akom stave je technika hasičov, ukázalo včerajšie cvičenie. Cisterna CAS 25 z Levoče mala po štarte poruchu, ktorá bola podľa riaditeľa príčinou dvadsaťminútového zdržania. "Tak, ako dobre máme vycvičených ľudí, o to slabšiu máme techniku," usúdil.
Bezpečnosť v tuneli je podľa plánov technicky aj personálne na najvyššej možnej úrovni. Znížiť nebezpečie nehody a požiaru na minimum sa dá v prípade, že bude každý z účastníkov premávky dodržiavať predpisy. Pozorným objektívom na to bude nepretržite striehnuť 73 kamier, ktoré na tri dni pre políciu uchovajú všetko, čo sa v tunely udeje. Systém nezaznamenáva len povolenú rýchlosť 60 km/hod, ale aj päťdesiatmetrové rozostupy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš