cestovkou zmluvu o dovolenke v Chorvátsku. Až v piatok sa ale dozvedeli, že nepocestujú z Prešova, ale zo Žiliny. "Oznámili nám to telefonicky cez susedku," tvrdí Slávka Andraščíková. Postup cestovnej kancelárie je podľa Lipiančanky tešiacej sa na svoju prvú dovolenku neseriózny. Nemuseli byť pred dovolenkou doma. "Na možnú zmenu nástupného miesta nás nikto vopred neupozornil. Druhú polovicu peňazí sme pri tom zaplatili v máji, ani vtedy nám nikto o zmene nič nepovedal." Slávka Andraščíková sa na dovolenku so synom, manželom a bratom stále teší. Na spôsoby cestovky chce však upozorniť aj ostatných potenciálnych zákazníkov.
Situáciu, na ktorú nás S. Andraščíková upozornila, vidí úplne štandardne riaditeľ Tip travel Dezider Sedlár. Opatrenie, na ktoré sa sťažujú, má spoločnosť zakotvené v zmluve. "Cestovná kancelária nepovažuje za podstatnú podmienku zmluvy zmenu trasy zájazdu ani miesto nástupu a výstupu. To znamená, že takto to robí celý svet aj Slovensko. Nikdy s tým však nie je spokojný zákazník z východného Slovenska," tvrdí D. Sedlár. Tip travel oproti tejto zmene, ktorú považuje len za kozmetickú, východniarovi odpustí celý príplatok za východné Slovensko vo výške 400 korún. "Mohol by som mu tú cenu stiahnuť na tristo korún, ja mu to dám grátis. Je to na sťažnosť?"
V prípade, že by chceli uspokojiť lipianskych zákazníkov podľa pôvodnej zmluvy, prišla by spoločnosť o 10-tisíc korún. Toľko stojí podľa D. Sedlára cesta jedného autobusu z Prešova do Žiliny. "Keď mám takto vybaviť sto autobusov, tak je to za sezónu milión korún a to už je riadny peniaz. Tento rok je naozaj veľmi kritický a z ekonomického hľadiska nedopustím, aby sa rozhadzovali peniaze." Pristaviť autobus v Prešove by bolo pre Tip travel s minuloročným obratom 635 miliónov korún zaujímavé v prípade, že by z východu cestovalo pätnásť zákazníkov.
Riaditeľa skutočnosť, že musí využívať aj takéto nepopulárne zmluvné kroky, neteší. Spoločnosť vedie štrnásť rokov a sezónu porovnateľnú s tou, ktorá začína, ešte nezažil. "Musel som pritvrdiť. Firmu so stovkou zamestnancov musím brániť, aby sme skončili aspoň na nulu, nebodaj aby som ju nepriviedol do červených čísel. Musím robiť aj takéto nepopulárne opatrenia."
Pokles záujmu o dovolenky odhaduje riaditeľ Tip travel na 30 percent. "Je to celkovou kúpyschopnosťou obyvateľstva. Ľudia zasekli peniaze, prestali kupovať. Mám tri firmy, konateľom som aj v Čechách, kde je to ešte horšie. V Poľsku je pokles záujmu o cestovanie sedemdesiat percent."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš