Dostali ste vysoký nedoplatok za byt? Môžete ho reklamovať
Spišská Nová Ves - V tomto období dostávajú obyvatelia bytov vyúčtovania nákladov za služby spojené s bývaním za minulý rok. Niekoho potešia, iného
Monika Toporcerová
Externý prispievateľ
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
rozčúlia. To je aj prípad pani Natálie C. zo Spišskej Novej Vsi, ktorá dostala za svoj dvojizbový byt vysoký nedoplatok - 19 302 korún. Hneď sa voči vyúčtovaniu odvolala. Tvrdí, že jej bola napočítaná privysoká spotreba vody a vyslovuje podozrenie, že platí aj za susedov, ktorí používajú magnety na ovplyvnenie vodomerov.
"Som si vedomá omylu z roku 2001, kedy nedopatrením došlo k zlému zápisu spotreby za teplú vodu a tento rozdiel som ochotná zaplatiť. Žiadam, aby moja skutočná spotreba nebola násobená koeficientom vyrovnávajúcim vaše straty. Rovnako nie som ochotná platiť za rozdiely vzniknuté používaním rôznych eliminátorov (najčastejšie silných magnetov) vodomerov. Žiadam o preverenie funkčnosti vodomerov v tomto objekte," píše pani Natália v otvorenom liste riaditeľovi Správcovskej firmy Ing. Jozefovi Pavolovi. Ten tvrdí, že podobných reklamácií majú viac a každú preverujú. Prípad pani Natálie je však osobitý.
Problém sa skutočne ťahá od roku 2001, kedy bola z jej bytu telefonicky nahlásená nízka spotreba - u teplej vody 3 kubíky za rok, u studenej vody 6 kubíkov. "Normálna spotreba teplej vody je 1,5 metra kubického na osobu a mesiac. Keďže v byte boli nahlásené dve osoby, mala byť spotreba teplej vody za rok 36 kubíkov, a nie 3 m3. Pri odpočte na konci roka 2002 bol našimi pracovníkmi zistený skutočný stav na vodomeri - 180 m3," uviedol J. Pavol. Správcovská firma brala pri vyúčtovaní nákladov na teplú vodu do úvahy tento údaj a fakturovala podľa neho. "Spotreba pri studenej vode vyskočila za rok na 76 m3, čo je priveľa na jednu osobu. Táto pani nám pritom nahlásila, že v byte býva sama. Podľa spotreby však dedukujeme, že tam bývalo viac osôb," dodáva J. Pavol.
Používanie rôznych magnetov, vďaka ktorým vodomer ukáže menej vody ako sa skutočne spotrebovalo, vylučuje. V bytovke, kde býva pani Natália, nebolo podľa jeho slov ovplyvňovanie vodomerov zistené. Ak budú jej obyvatelia trvať na preverení vodomerov, je potrebná objednávka od spoločenstva vlastníkov bytov, vodomery sa zdemontujú a pošlú na kontrolu. Spoločenstvo vlastníkov bytov to samozrejme, musí zaplatiť.
Na margo používania koeficientov J. Pavol hovorí: "Spôsob rozúčtovania nákladov v bytovke je dohodnutý zmluvou medzi spoločenstvom vlastníkov a Správcovskou firmou. Na základe zmluvy máme kompetencie rozúčtovať skutočné náklady podľa nameraných hodnôt, upravených koeficientom 1,2. Robíme len to, čím nás Spoločenstvo vlastníkov bytov poverilo v zmluve." Podľa jeho slov je reklamácií na koncoročné vyúčtovania veľa, no spravidla sú neopodstatnené. Pokiaľ je reklamácia opodstatnená, vyhotovia nové vyúčtovanie. Riaditeľ Správcovskej firmy zdôrazňuje, že sú to len zriedkavé prípady.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš