vôbec prvú samostatnú výstavu členky spolku ikonopiscov svätého Cyrila a Metoda Slovenska z Košíc. Predtým svoje práce prezentovala na spolkových výstavách v Poprade, Smižanoch, Galante a na kolektívnych prezentáciách v Trebišove a poľskej Bielsko-Bialej.
Do Kežmarku ju pritiahla samotná majiteľka galérie Carmen Kováčová s ktorou sa zoznámila v Košiciach. "Vždy som mala o svojej výstave vlastné predstavy. Výstava nemá byť iba prezentácia obrázkov. Chcela som šíriť aj trocha osvety a vysvetliť ľuďom, čo je ikona, preto aj texty vedľa obrazov a počiatočný výklad. Veľa ľudí totiž nemá vôbec predstavu čím sa západné umenie od ikonografie líši," povedala nám autorka.
Všetky vystavené ikony sú namaľované podľa duchovného a technického kánonu spolku. Sú písané na dreve s použitím základu buloňskej a šampanskej kriedy, práškových pigmentov spojených vaječným žĺtkom, zlátené 23 a trištvrte karátovým zlatom, ošetrené špeciálnou ochranou na zlato a šelakovou politúrou. Ikony sa nesmú podpisovať celým menom autora. Musia ostať anonymné. Niektoré z vystavených ikon boli vysvätené podľa predpísaného obradu prešovským biskupom Jánom Babjakom.
Len málo ikonopiscov podľa E. Dankovčíkovej rešpektuje duchovný a technický kánon. "Niektorí z ikonopiscov si z toho urobili biznis. Nie u každého autora je predpoklad, že žije aj duchovným životom a dodržiava práve technický kánon. Videla som už ix ikonostatsov takých, ktoré popierajú základné technické kánony a sú maľované akrilovými farbami. To je v ikonografii neprípustné. Môže ten produkt mať umeleckú hodnotu, ale ikony majú svoje dimenzie a mantinely, ktoré sa musia rešpektovať. Voľná tvorba umelca je jednoducho neprípustná," myslí si maliarka. Zároveň dodáva, že prísne pravidlá písania ikon jej ako autorke a umelkyni častokrát zväzujú ruky.
Námety sa nehľadajú ťažko. Ťažšie je rozhodnúť sa ktorý z predpísaných, ustálených typov si autor nakoniec vyberie. Námet musí ikonopiscu osloviť obsahom. Ten si musí preverovať štúdiom evanjelia. "Zaujímajú ma špičkové práce všetkých predlôh. Práce, ktoré sú vystavované v Treťjakovskej galérii, Ruskom národnom múzeu, alebo publikované v dejinách umenia. Tá istá téma môže byť stokrát stvárnená, ale na každom diele je vidieť väčšiu, či menšiu schopnosť odborníka," dodal na záver maliarka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš