výsledkom. Spolu s talianskym obchodno-finančným partnerom ZVL Italia stabilne zamestnávajú 516 zamestnancov.
Zdá sa, že rok 2003 bude pre spoločnosť prelomový. Predovšetkým finančne ťažký. Fabrika ešte nikdy nebola taká likvidná, ako teraz. V apríli totiž splatila záväzky v hodnote 110 miliónov korún, pričom len úroky sa pohybovali na úrovni 80 miliónov. Pripomíname, že ide o záväzok z roku 1996, kedy emitovali dlhopisy v spomínanom finančnom objeme. "Dlhopisy boli použité na sanáciu dlhov z rokov 1988-1993 v súvislosti s investičnou výstavbou, ktorá sa nevydarila. Výnos dlhopisov teda nebol použitý na rozvoj, ale sanáciu záväzkov. Od roku 2001 do apríla 2003 sa nám podarilo všetko vyrovnať, len za prvé štyri mesiace tohto roku sme uhradili 57 miliónov korún a to dokáže rozkývať každú fabriku," uviedol generálny riaditeľ Miloslav Vysoký (na snímke).
Tento fakt označil za dobrú správu pre fabriku. Zlou správou je, že banka, ktorú odmietol menovať, ich po 10 rokoch spolupráce a s vyrovnaným dlhom považuje za nedôveryhodného partnera. Odmietla im poskytnúť prevádzkový úver. Zatiaľ sa im síce darí vyrábať na rovnakej úrovni, ako prvé štyri mesiace roku 2002, ale na úkor zásob a nasledujúce obdobie bude ešte náročnejšie.
Na otázku, akú výšku úveru by potrebovali, aby mohli splniť zmluvné dodávky výrobkov odpovedal, že by išlo zhruba o 20 miliónový prevádzkový úver, najlepšie kontokorentný. Manažment však už hľadal aj iné východiská a jedným z nich bude totálna zmena v systéme nákupu materiálu a vysústružených polotovarov. Chcú ho čiastočne už od júla presmerovať do lacnejších krajín, ako je Ukrajina, Rusko či Rumunsko. Podľa Vysokého sa zatiaľ dá ušetriť len týmto smerom a zvyšovaním produktivity práce. "Rozkývať" fabriku na doterajšiu úroveň bez hotovosti však nebude jednoduché.
Pre porovnanie, ostatné štyri roky dosahovali tržby za predaj ložísk od 405 do 420 miliónov korún s obratom za zhruba pol miliardy korún. Kvalitnými výrobkami si vybudovali dôveru 10 klientov vo svete a predávajú im drvivú väčšinu produkcie. Rozptyl pre menších odberateľov tvorí len 20 percent. "Takých 70 percent ide do oblasti prvomontáží a 30 do náhradnej spotreby, čo je z hľadiska plánovania našich kapacít ideálne. Stále sme silní v automobilových, traktorových ložiskách a pre poľnohospodárske stroje," konštatoval a pripomenul, že ich najväčším odberateľom je Taliansko, ale reálne vyvážajú do 30 krajín sveta.
Vlani dosiahli zisk 1,4 milióna korún, čo Vysoký komentoval slovami "motáme sa okolo nuly". Faktom však je, že prežili, vykázali kladný hospodársky výsledok a vyrovnali záväzky, čo nemôže tvrdiť veľa fabrík v regióne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš