obr.). Bez nároku na odmenu zhodnotil miesta tragédií ako geopatogénne žiariče. Koncentrácia patogénnych zón sa tu podľa J. Kozáka pohybuje na úrovni 7,4 až 8 bodov. Najvyšším bodom stupnice je dvanástka. „Dá sa povedať, že od deväť do dvanásť sa nemeria, lebo je to teoreticky nemožné. Dvanásť znamená jadrový výbuch. Sú to už vysokoúčinné a a veľmi krátke okamihy," vysvetlil. V praxi zažil prípad, keď pacientke po dlhodobom pôsobení patogénnej zóny šiesteho stupňa začali odumierať mozgové bunky. Pri jeho meraniach na problémových miestach bytov a domov v Prešove sa vo väčšine prípadov stretáva so zónami na piatom až šiestom stupni.
Krajský dopravný inšpektorát Policajného zboru SR v Prešove sa v posledných dvoch rokoch márne pokúšal zistiť príčinu nevysvetliteľných nehôd. Na ceste 1/18 je podľa riaditeľa Juraja Draveckého niekoľko úsekov, v ktorých sa opakujú mimoriadne tragické nehody bez logických príčin. Po konkurze, na ktorom sa zúčastnili traja prútikári, dostal šancu na pomoc práve licencovaný Juraj Kozák. Jeho úlohou bolo zistiť výšku patogénnych zón v ôsmich úsekoch. Stupne 7,7 našiel na zebrách v Poprade, Štrbe a vo Svite. „Pri čerpacej stanici Esso som našiel pás, ktorý nepriaznivo vplýva na vodičov ktorí vychádzajú z Popradu na Košice. Keď čakajú, stoja v zóne." Na križovatke v Hôrke je podľa neho pod prechodom pre chodcov pás, na ktorom chodci strácajú prirodzenú hranicu brániť sa. Prvá pravotočivá zákruta od Levoče v smere do Prešova má dva geopatogénne pásy. „Snáď prejazd týmito dvomi jazdnými pruhmi spôsobí chvíľkovú nepozornosť, pri väčšej rýchlosti skutočnú nehodu," myslí si J. Kozák. Problémové miesto našiel aj Sivej Brade. Autá tu v páse stoja, keď zo starej cesty vychádzajú od Spišského Podhradia do Prešova. „Ako sa pôsobenie prejaví, závisí od času, ktorý sa tam vodič zdrží."
Riaditeľ KDI Juraj Dravecký je s prácou J. Kozáka spokojný. Štyri z označených miest sú naozaj zhodné s miestami, kde polícia eviduje zvýšenú koncentráciu bezdôvodných nehôd. Nemožno podľa neho vylúčiť, že príčinou je aj pôsobenie geopatogénnych zón. „Ide o štyri priechody, ktoré sú v takom pásme." V Hôrke je podľa riaditeľa kritickým bodom priechod na frekventovanej ceste medzi krčmou a zastávkou autobusu. Chodec musí na ceste z krčmy zdolať 1/18-tku, prechádza pri tom priamo po dvoch žiariacich pásoch. „Nie vždy je tam príčinou nehody alkohol. Ja tadiaľ pôjdem a nemusím pociťovať nič. Slabší organizmus, mentálne unavený pod vplyvom pôsobenia zón nepozrie doľava, doprava a vbehne pod motorové vozidlo," mieni riaditeľ.
Výsledky pátrania Juraja Kozáka použije Krajský dopravný inšpektorát v Prešove na rokovaniach so Slovenskou správou ciest v Poprade. Budú žiadať, aby na uvedených úsekoch umiestnili značku iné nebezpečenstvo. „Len stále si lámeme hlavu, čo napíšeme na doplnkovej tabuli." Ešte viac spomaľovať rýchlosť jazdy na tejto preťaženej tepne, policajti podľa riaditeľa Draveckého neplánujú. Tam, kde pás nepriaznivých zón prechádza priechodom pre chodcov, požiadajú o jeho preloženie. Zaujímalo nás, či J. Kozák nenavrhol použitie rušičov. Žiaden z nich podľa neho nepracuje tak ako by mal. „Nerušia a skúšal som ich asi deväť," tvrdí prútikár.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš