vnútra podnet, ako by sa vedeli vysporiadať so znížením stavov pracovníkov o 5 percent na okresných úradoch a o 12 percent na krajských úradoch. K zoštíhľovaniu týchto úradov by malo dôjsť v máji.
Okresný úrad (OÚ) vo Vranove nad Topľou má v súčasnosti 160 zamestnancov a niekoľko neobsadených pracovných miest, pretože v dobe nejasnej budúcnosti týchto orgánov miestnej štátnej správy nezdalo sa byť reálne vypisovanie výberových konaní, ako to požaduje Úrad pre štátnu službu.
Prednosta OÚ vo Vranove nad Topľou Igor Pribula sa preto vcelku logicky k tomuto návrhu vyjadril: "My sme volili cestu zrušenia neobsadených miest, ale racionalizovať budeme aj prepustením ôsmich zamestnancov z rôznych odborov nášho úradu."
Pri tejto racionalizácii na OÚ vo Vranove nad Topľou budú prihliadať aj na to, aby táto racionalizácia negatívne neovplyvnila činnosť úradu. "Súčasné požiadavky na pracovníka verejnej správy to nie je len prísť do práce," poznamenal I. Pribula. Zrejme aj to bolo jedným z kritérií pri realizácii najnovšieho nariadenia ministerstva vnútra.
Jeho uvedenie do života však nebude až také jednoduché. Okresným úradom síce ubúdajú kompetencie, ktorých výkon sa prenáša na samosprávu, ale stále ide len o zlomkové agendy a podstata ich vykonávania zostáva na týchto úradoch a napríklad v sociálnej oblasti pribúdajú nové. Ako keby stále nebolo jasné, či OÚ končia svoju činnosť 1. januárom roku 2004. "Je to podmienené schválením koncepcie reformy verejnej správy a vláda tento bod ešte nemá zaradený do programu," uviedol I. Pribula.
Stále teda nie je jasné, či namiesto terajších OÚ vznikne po päť špecializovaných úradov štátnej správy alebo sa OÚ zachovajú v terajšej podobe všeobecnej štátnej správy, ale len vo väčších mestách. V tomto prípade by išlo o zachovanie asi 44 až 46 úradov všeobecnej štátnej správy na okresnej úrovni, ale so širším územným záberom.
I. Pribula je zástancom druhého variantu. Vychádza pritom zo skúsenosti, že každý úrad potrebuje obslužný personál, ktorý by sa v prípade prvého variantu rozmnožil päťkrát. Každý úrad by potreboval svoju podateľňu, ústredňu, zamestnancov pre vedenie vnútornej správy, vedenie mzdovej agendy, vodičov a chýbala by aj koordinácia ich činnosti.
Ako ďalší príklad uviedol hasičov, ktorí po odčlenení od OÚ za každým podpisom musia cestovať z Vranova nad Topľou do Prešova. V odstránení týchto "kameňov úrazu" vidí I. Pribula výhodu všeobecnej štátnej správy a doplňa: "My sme nikdy nezasahovali do činnosti odborných pracovníkov". Na dôvažok pri priklonení sa k prvému variantu by bolo potrebné do konca roka zmeniť najmenej 90 zákonov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš