Korzár logo Korzár Spiš

Ministerstvo pre diaľnicu D1 Prešov západ - Prešov juh odporučilo tunelový modifikovaný variant V3

Prešov - Ministerstvo životného prostredia SR vydalo na sklonku novembra záverečné stanovisko k zámeru vedenia diaľnice D1 v úseku Prešov

západ-Prešov juh. Reálne má prepojiť Košice a Prešov, pričom s realizáciou v katastroch Prešova, Hanisky a Petrovian sa počíta po roku 2006 a výstavba má trvať štyri roky. Pripomíname, že za čias ministrovania Jozefa Macejka sa hovorilo už o roku 2004.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Navrhovatelia, presnejšie Slovenská správa ciest (SSC), vymysleli tri varianty. V1, teda povrchový modifikovaný variant v dĺžke 7 409 metrov vedie od ZVL, okolo Mestskej haly a po asi 220-metrovom tuneli Pod Kalváriou vyjde v časti za Kalváriou a bude pokračovať na Vydumanec. V časti pod Kamennou baňou by mala byť veľká križovatka, odkiaľ sa budú autá zbiehať na Nábrežnú komunikáciu a Škultétyho ulicu. V2, pôvodný tunelový variant s dĺžkou 7 103 metrov, predstavuje riešenie, kedy najväčšia časť trasy bude vedená v tuneli od obce Haniska až po koniec štvrte Za Kalváriou, odkiaľ bude po mostoch a násypoch pokračovať smerom na Vydumanec. V3, tunelový modifikovaný variant s dĺžkou 7 141 je ďalej od obce Haniska a odklonený od ulice Za Kalváriou.

SkryťVypnúť reklamu

Keďže občania ako jednotlivci sa nemajú právo vyjadrovať k prípravám a pripomienkovaniu takýchto megastavieb, po skúsenostiach s Nábrežnou komunikáciou, vzniklo registrované Občianske združenie (OZ) Diaľnica a mesto v Prešove, aby mohlo zastupovať občanov pri pripomienkovom a schvaľovacom procese. Na sklonku uplynulého týždňa prešovské OZ Diaľnica a mesto zorganizovalo stretnutie s občanmi z dotknutých štvrtí, aby ich informovali o záveroch rezortného ministerstva aj Slovenskej agentúry životného prostredia.

"Stanovisko je také, že na realizáciu odporúčajú variant V3. Tento záver má však dve zásadné ale. Po prvé, spomínaný variant nie je ten, ktorý je zapracovaný do územného plánu. V ňom síce je V3, ale odklonená od ulice Za Kalváriou, teda upravená o náš pozmeňujúci návrh. Tunel totiž skracuje o 300 metrov a eliminuje asanáciu rodinných domov na uliciach Za Kalváriou a na Terchovskej. Ministerstvo to vyriešilo šalamúnsky a do vykonávacích podmienok vložili poznámku, že V3 treba zosúladiť s územným plánom pri príprave projektovej dokumentácie," povedal nám predseda združenia Jozef Durkáč. Súčasný stav charakterizoval ako vybojované prvé kolo, ak ustrážia, aby sa súlad s územným plánom dodržal. Uvedomili si a namietali však ešte inú pochybnosť. Podľa Durkáča, SSC a prešovská radnica pri nedokončenej prvej etape Nábrežnej komunikácie uvažuje o diaľničnom privádzači v časti od slučky medzi Záborským a Petrovanmi až po Mestskú halu. "Mali sme možnosť vidieť prvé výkresy a z nich vyplynulo, že privádzač chcú urobiť v diaľničnom profile 26,5 metra a nie v 18-metrovom profile, ako je Nábrežná komunikácia. Zdá sa, že takým spôsobom chcú dostať diaľnicu ku Mestskej hale a potom nám v roku 2006, kedy by sa mal stavať diaľničný obchvat povedia, že diaľnicu už máme a chýbajú nám len 2 kilometre. Toto je druhá vec, ktorú musíme ustrážiť."

SkryťVypnúť reklamu

Zajímalo nás, ako reagovala verejnosť. Zatiaľ sú s verdiktom ministerstva spokojní a veria, že variant V3 sa zosúladí s územným plánom a ich domy sa nebudú musieť vyvlastňovať vo verejnom záujme. Mimochodom, podľa predbežných odhadov, by išlo asi o 20 rodinných domov. Pri novele stavebného zákona, ktorá opakovane nerieši vyvlastňovanie vo verejnom záujme podľa trhových cien, by to veštilo ďalšie problémy.

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 423
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 588
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 356
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 414
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 6 011
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 581
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu