ešte váhajú s uplatnením v praxi, keďže si nevedia predstaviť ako budú zabezpečovať prácu, pracovné náradie a napokon aj kontrolovať výkony a evidenciu. Najväčšiu obavu však mali pre možnými pracovnými úrazmi.
Podľa našich informácií, očakávajú od úradov práce, že im pridelia na tento účel verejnoprospešného pracovníka, ktorý bude činnosť koordinovať.
Zaujímalo nás, ako bude situáciu riešiť mesto Prešov, kde je predpoklad najvyššieho počtu sociálkárov, ktorí by mali odpracovať niekoľko hodín v mesiaci, aby nestratili nárok na plnú výšku výplaty sociálnej dávky. Oslovili sme zástupcu prednostu prešovskej radnice Mariána Eliáša (na obr.). "Už sme s úradom práce uzavreli dohodu pre malé obecné služby a primátor by ju mal na budúci týždeň podpísať. Chceme túto službu realizovať a počítame, že denne budeme mať prácu pre 20 až 30 nezamestnaných. Ešte bude nutné urobiť niektoré organizačné opatrenia, ale dohoda by mohla vstúpiť do platnosti k 1.aprílu," uviedol. V praxi to bude znamenať, že konkrétny klient by mal mesačne odpracovať 20 hodín. Radnica si vyberie vhodných ľudí na základe databázy úradu práce, pridelí im prácu, nástroje, určí lokality a bude viesť evidenciu dochádzky. Povinnosťou úradu práce však bude uzatvoriť dohodu s konkrétnymi klientmi.
Tieto úkony budú potrebné aj preto, že každý z nich bude v čase malej obecnej služby poistený v niektorej z poisťovacích spoločností. Hoci poistenie zabezpečí radnica, nevyhnutnú čiastku bude v konečnom dôsledku refundovať štát prostredníctvom úradu práce. "Dohodu budeme obnovovať každé tri mesiace, aby sa pri malých obecných službách vystriedalo, čo najviac ľudí. Počas troch mesiacov by teda mali odpracovať 60 hodín," dodal na vysvetlenie Eliáš. Na našu otázku, či už existuje predstava, akú prácu im pridelia, reagoval, že pôjde o ľahšie práce pri čistení chodníkov, okrajov ciest, záhonov a podobne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš